Nyheter
Kutt verksted-regningen med tusenlapper
PRISKUTT: Du kan spare tusenvis av kroner hvis du følger disse to reglene når du skal ha bilen til service eller reparasjon: 1. Du trenger ikke velge merkeverksted selv om du har garanti på bilen. 2. Undersøk prisen hos minst tre verksteder.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Prisen er over dobbelt så høy hos det dyreste som hos det billigste verksted i NAFs prisundersøkelse fra i høst. Du som tror på myten om at du mister retten til garanti hvis du ikke velger et merkeverksted, risikerer å betale altfor mye for en reparasjon. Myten kan avlives med en gang. EU har forbudt en slik garantipraksis og det norske Konkurransetilsynet fastslår at det er forbudt i Norge også.
Vær varsom
Forbrukerrådets omfattende undersøkelse av garantipraksisen hos importørene av de 20 største bilmerkene viser at samtlige 20 nå har tatt loven innover seg, og aksepterer at du velger et uavhengig verksted. Trå imidlertid varsomt hvis du velger et ikke-merkeverksted. For at garantien skal gjelde, forutsetter importørene at verkstedet følger fabrikkens vedlikeholdsprogram, inklusiv foreskrevne væsker. Hvis importøren klarer å påvise at en feil du krever garantidekning for skyldes mangelfull eller feil utført jobb hos et ikke-merkeverksted, vil de henvise deg til det verkstedet som utførte servicen. Og dermed kan du ha det gående med ansvarsfraskrivelse her og der.
Forbrukerrådgiver Andreas Bibow Handeland i NAF forteller at de fremdeles får inn denne type saker, men at problemet er avtakende. NAF anbefaler at du ber om en skriftlig bekreftelse på at verkstedet vil følge fabrikkens retningslinjer hvis du velger et ikke-merkeverksted. Da vil du stille sterkere ved en eventuell tvist.
- Hvis jeg ikke hadde fått en slik bekreftelse, ville jeg ikke ha satt bilen inn på det verkstedet, sier Handeland.
NAF har tidligere anbefalt at du også bør be om dokumentasjon på jobben som er gjort og reservedeler som er brukt.
Reklamasjonsrett
Suzuki forlanger som den eneste av de 20 importørene at du må følge importørens serviceprogram for at garantien skal være gyldig. Undersøkelsen til Forbrukerrådet påpeker imidlertid at alle importørene understreker at garantien deres ikke gjelder hvis det kan påvises at en feil skyldes manglende service.
Jogrim Aabakken, som er produkttestansvarlig i Forbrukerrådets Faktagruppe, minner om at du må skille mellom garantien fra den du kjøper bil av og den reklamasjonsretten loven gir deg.
- Reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garantien. Du trenger derfor ikke å gi deg selv om selger skulle avvise garantikravet ditt. Da kan du følge opp med å kreve din lovbestemte reklamasjonsrett, som gjelder i fem år for biler, fastslår Aabakken.
Prismyten
En myte er at merkeverksteder er dyrere enn andre. Det er ofte ikke riktig. Det viser den store pristesten NAF gjennomførte i høst. NAF sjekket prisene på tre vanlige reparasjoner på tre populære bilmodeller - SUVen Mitsubishi Outlander (2,0 DI-D, 2007-modell), kompaktbilen BMW 116i (2006 modell) og familiestasjonsvognen Toyota Avensis (2,0 D-4D, 2005-modell).
Reparasjonene var kløtsjbytte, skifting av bakbremser og bytte av hovedlyspære foran. Undersøkelsen ble foretatt hos en merkeforhandler og tre frittstående verksteder i fem byer. (Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Førde). NAF-folkene utga seg for å være vanlige kunder og oppga registreringsnummeret på bilene de ville ha reparert.
Merkeverkstedene var noen ganger dyrere, andre ganger billigere enn andre. De utmerket seg ved å være mer ryddige i forhold til faste priser. Det viste seg at det var store prisforskjeller mellom verksteder i samme kjede. I Snapdrive er forskjellene små, mens de er store i Meca. For eksempel skulle verkstedet ha 19.000 kroner for å bytte kløtsj på Toyotaen i Oslo (uten svinghjulbytte), mens samme jobb i Førde kostet 9.500.
- Bruk litt tid på noen telefoner til forskjellige verksteder. Det kan du spare noen tusenlapper på, sier Andreas Bibow Handeland i NAF.
Undersøkelsen viser at Oslo noen ganger er dyrere enn resten av landet, andre ganger billigere. Hvis du skulle utføre alle tre reparasjonene på Toyotaen, ville høyeste pris for alle tre ligge 11.600 kroner over billigste. Tilsvarende for BMWen og Mitsubishien er h.h.v. 7.600 og 7.700 kroner.
Veiassistanse
Veiassistansen kan glippe hvis du ikke holder deg til et merkeverksted. Flere merker krever bruk av merkeverksted for at gratis veihjelp skal være gyldig. Denne hjelpen gjelder vanligvis for Europa. Dette behøver du ikke tenke på hvis du kjører Subaru eller Suzuki, for de tilbyr ikke sine nybilkunder gratis veihjelp.
Prisforskjeller
Noen eksempler på prisforskjeller i Oslo:
KLØTSJBYTTEBMW 1161Toyota Avensis*Mitsubishi Outlander*
Merkeverksted10.200 kr17.600 kr15.850 kr
Mekonomen8.000 kr10.500 kr12.000 kr
Meca8.500 kr19.000 kr13.000 kr
Snapdrive8.85014.80015.600
Kilde: NAF
*Uten svinghjulbytte
BREMSER OG
HOVEDLYSPÆREBMW 1161Toyota Avensis*Mitsubishi Outlander*
Merkeverksted5.650 kr5.300 kr5.700 kr
Mekonomen4.250 kr3.550 kr4.450 kr
Meca4.850 kr3.650 kr4.350 kr
Snapdrive4.600 kr5.000 kr4.200 kr
Kilde: NAF