Nyheter

C5 tryner på detalj

Citroën C5 er virkelig en strøken bil. Den beste familiebilen vi har kjørt på lenge. Men hvorfor tryner Citroën på «lattetesten»?

Publisert Sist oppdatert

Med C5 har Citroën sannsynligvis laget sin beste familiebil noensinne. Sikker er den også med maksimal score i EuroNCAPs kollisjonstestprogram.

Nettopp derfor – mens man sitter der og nyter komforten – melder irritasjonen seg. Hvor gjør jeg av kaffekruset eller vannflasken? Har Citroën virkelig ikke tenkt på moderne menneskers «kaffeavtale» og at det medbringes drikke i bilen?

Dessverre. Franske bilprodusenter er normalt gode på nettopp det. I halvbroren Berlingo kryr det med kopp/flaskeholdere, men ikke i nye C5. Ikke en eneste kopp/flaskeholder innen rekkevidde for føreren. Nei da, vi har ikke glemt holderen i midtkonsollen, men ikke setter vi kaffen i «kjøleskapet» bak vår rygg.

Stryk, ville amerikanerne sagt om slikt og sendt bilen i retur om noen hadde forsøkt å selge den i USA.

Detaljer skaper irritasjon fra første dag – og er du som oss – vil du irritere deg over mangelen på kopp/flaskeholder hver dag så lenge du har bilen.

Flyt og komfort

Med unntak for dette er C5 en strålende bil som helt klart er en finalekandidat i kampen om å bli kåret til Årets Bil utpå høsten. Dens lekne design drar opp humøret allerede før kjøreturen starter, og med flytogets komfort legger C5 milene bak seg på grunn av den hydrauliske fjæringen. Veldig bra at økonomene i PSA-gruppen lar Citroën få beholde nettopp denne særegenheten i sine biler.

Vi har tidligere klaget over at Citroën ofte er bilmerket det snakkes om i fortid, som hadde sin storhetstid med Traction Avant, Padda, 2CV og CX. Så tok PSA-gruppen livet av Citroëns DNA i fokuset på bunnlinjen.

Med C4, og ikke minst C4 Picasso og C6, børstet Citroën igjen støvet av egenarten. I C5 ser vi tydelig at Citroën ikke bare vil, men også får det til.

C5 går rett i strupen på de mange mellomstore familiebilene priset fra 260.000 kroner og oppover. Rent størrelsesmessig ligner C5 mest på Ford Mondeo, men vil helt sikkert appellere til de mange som har kjørt – og fortsatt kjører – Peugeot 406 stasjonsvogn, og som er fortvilet over at Peugeot ikke fulgte opp med nok bagasjeplass i 407 SW. C5 dekker dette behovet.

Mest diesel

Fordi Norge først og fremst er blitt et dieseldrevet stasjonsvognland, kommer C5 til Norge med bare en bensinmotor (143 hk og automatgir), mens alle fire dieselmotorene (110 til 208 hk) blir tilgjengelig. Enkleste variant kan ikke leveres med hydraulisk fjæring. Citroën viderefører i nye C5 (mot ekstrabetaling) systemet som detekterer og varsler om bilen ufrivillig er på vei ut av kjørefeltet. Nok en sikkerhetssak som burde vært standard i alle biler.

C5 ankommer landet i løpet av våren, men hva den skal koste kan ikke importøren ennå si noe om. Det tolker vi kun som at prisen fortsatt er for høy til reell konkurrere med storselgerne Ford Mondeo og VW Passat, samt aggressivt prisede Renault Laguna. Laguna koster fra 257.000 kroner – og det sier det meste.

Hva så med kvaliteten?

Forrige C5 kunne drive eierne til fortvilelsens rand på grunn av feil på feil. Nå lover Citroën – akkurat som Renault med nye Laguna – at alt skal ha blitt så mye bedre.

Powered by Labrador CMS