Nyheter
Full mot mild hybrid
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Hybride biler er annerledes enn vanlige biler og særlig Prius skiller segut. Ikke ligner den på noe annet Toyota bygger og ikke ligner den særlig påandre biler heller verken utvendig eller innvendig. Men alle som ser deg iPrius vet at miljøvern står ditt hjerte nær.
Rent teknisk skiller også Prius seg fra annet på veien og du kan ikke hengetilhenger etter bilen. Ikke spør hvorfor; Toyota sier bare nei.
Minst forskjell
Honda Civic vil for mange være befriende normal sammenlignet med Prius. Denser ut som en litt tøff sedan og førerplassen framstår som moderne. Men iCivic flagger du ingen synlig tung miljøinteresse.
Teknisk framstår Civic som en hybridlettvekter sammenlignet med Prius. Mildhybrid kalles det mot Toyotas full hybrid. Men om teknikken er enklere iHonda fungerer den. Spørsmålet er om den fungerer godt nok i forhold tilprisen?
Svaret er etter vår mening et betinget nei. Uansett hvordan man snur på detså koster Prius mer enn Civic men den framstår som en mer praktisk bil erraskere har bedre bremsekapasitet oppleves sprekere på grunn av langtkraftigere elmotor og tåler derfor høyere pris.
Mer enn oppgitt
Begge forbruker lite drivstoff med Toyotaen som den minst tørste: 049liter/mil mot 056 liter/mil i test. Likevel klarte vi aldri i vår fastekjøresyklus å komme i nærheten av de vognkortoppgitte forbrukstallene pånoen av bilene. Det er normalt ikke vanskelig med andre biler og betyr ipraksis at de oppgitte utslippstallene for klimagassen CO2 heller ikkestemmer.
Hybride biler har sin styrke i by- og køkjøring ved at motoren slår seg avnår bilen står stille. Der veien går ned lades batteriene og når veien gåropp hjelper elmotoren til så bensinmotoren sliter mindre. Ved høy fart påjevn vei er det derimot så godt som ingen ting å hente. Det er også grunnentil at europeisk bilindustri i liten grad applauderer hybridteknologien.
Trinnløst gir
Civic minner litt om første generasjon Prius med batteripakken stablet påhøykant bak bakseteryggen slik at baksetet ikke kan foldes ned. I Priusbefinner batteriene seg under gulvet og bakseteryggen kan legges ned som ien vanlig kombibil. Giringen skjer trinnløst med CVT i begge bilene.
Prius har det klart mest spesielle interiøret. Kontrollpanelet sladreraktuelt forbruk og oppfordrer til å kjøre økonomiløp hver gang startknappentrykkes inn. I tillegg var testbilen utstyrt med ryggekamera. Smart!
I Toyotaen vektlegges komfort Hondaen framstår som mest sportslig. Dessutentriller den utrolig lett og nesten lydløst ved lave hastigheter.CVT-systemet gir mest turtallstøy i Hondaen.
Å kjøre hybrid bil er ikke noe hokuspokus. Likevel er ikke dette biler sompasser for alle. Men å være mer enn alminnelig teknologiinteressert itillegg til å være grønn i hjertet hjelper betydelig.
I dag drar bensin/elektriske hybridbiler fordeler av skattefritak forelmotoren. Denne fordelen kan bli borte i det nye avgiftssystemet som troliginnføres fra årsskiftet. Men på grunn av ekstremt lavt offisielt CO2-utslippvil både Prius og Civic hybrid slippe gunstig unna. Kun en håndfull biler eri dag snillere mot naturen enn disse.
Vår mening om testbilene:
Toyota Prius (full hybrid) | Honda Civic (mild hybrid) | |
Bak rattet: | 8 | 7 |
Plass: | 9 | 8 |
Bagasje: | 9 | 5 |
Komfort: | 10 | 8 |
Kjøreegenskaper: | 8 | 8 |
Ytelser og forbruk: | 10 | 8 |
Sikkerhet: | 10 | 9 |
Miljø: | 10 | 9 |
Kjøp og i brukt: | 9 | 7 |
Som brukt: | 9 | 7 |
Sum (100): | 92 | 76 |