I dag har regjeringen en rekke insentiver for at folk skal velge nullutslippsbiler. Dette inkluderer ingen engangs- og merverdiavgift ved kjøp.
Goder som dette er ikke nødvendig for elferger, mener Solberg og Grande.
– Vi kan ikke gjøre at alle skal subsidieres. De fleste fergeleier i Norge får faktisk allerede subsidier fra det offentlige, fordi de er en del av veinettet vårt. Da ligger støtten til elferger innebygget i det, sier statsministeren.
– Ville ikke insentiver som for eksempel momsfritak vært med på å gjøre at flere aktører enn i dag satset på elferger?
– De vil allerede satse. Virkemidlene vi har i dag funker. Det skiftet som vi ønsker, skjer, svarer Grande.
– Vi ser at av 200 fergeleier i dette landet, så vil 72 ha nullutslippsferger innen 2022, legger Solberg til.
LES OGSÅ: Alle bilferger skal bli elektriske innen 2025
Avhengige av Enova-støtte
Det inkluderer Norges mest trafikerte fergesamband mellom Moss og Horten, som de to regjeringstoppene besøkte tirsdag. Der er planene å bygge om én av fergene til å være batteridrevet fra og med 2021.
For å få til dette har Bastø Fosen, selskapet som driver bastøfergene, blitt tildelt 31 millioner kroner fra Enova. Ifølge Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen, utgjør pengene omtrent 40 prosent av tilleggskostnadene knyttet til å bygge om fergen og gjøre den batteridrevet.
– Uten Enova-støtten ville ikke dette blitt realisert, sier han.
– Hovedutfordringen er at det er store kostnader knyttet til å bygge ut infrastrukturen. Den regningen kan vi ikke ta alene, legger han til.
LES OGSÅ: Bastø Fosen-lederen: – At neste konsesjon blir med elektriske ferjer er rimelig avklart

Moss-Horten er Norges største fergesamband. Årlig frakter Bastø Fosen rundt 1,8 millioner kjøretøy over Oslofjorden. I 2021 skal én av fergene gå på strøm.
Mangler infrastruktur i Moss
Når den nye elektrifiserte fergen kommer i drift fra 2021, vil det nemlig kun være mulig å lade fra Horten. Dermed vil fergen bare være 64,5 prosent elektrifisert - i praksis en hybridferge.
– Ved å bygge ut ladeinfrastruktur i Moss også, vil den bli 100 prosent elektrisk, sier Lund.
Dersom det bygges ut lademuligheter på kaia i Moss, har selskapet en ambisjon om å elektrifisere ytterligere to av fergene allerede i denne konsesjonsperioden, altså innen 2026.
Bastøfergene transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. I løpet av året kommer de ifølge Lund til å frakte over 100.000 elbiler - en ny milepæl for selskapet.
LES OGSÅ: Lokalpolitikere i Moss vil nekte tungtrafikk å krysse fjorden med Bastøferja i rushtrafikken (DA+)