Nyheter

Vil nekte tungtrafikk å krysse fjorden med Bastøferja i rushtrafikken

Det er ikke ofte lokalpolitikerne i Moss er enige. Nå stiller derimot samtlige partier seg bak et nytt tiltak, for å forsøke å løse opp rushtrafikken langs riksvei 19.

Tiltaket går ut på å innføre et forbud mot tungtransport i rushtiden på Norges største ferjesamband. Ordfører Hanne Tollerud (Ap) ser for seg at én av morgenavgangene og et par av ettermiddagsavgangene til Bastøferja kan gå helt uten lastebiler.

Tiltaket er drastisk, men nødvendig, ifølge lokalpolitikerne. Trafikken gjennom sentrum øker stadig, godt hjulpet av ferjesambandet. Ny riksvei 19 skal etter planen ikke igangsettes før i 2028. En eventuell ferdigstilling er enda flere år fram i tid.

– Moss blir en autostrada for langtransport. Den veksten kommer ikke til å stoppe av seg selv, så da må vi hjelpe til, forteller Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien (Ap).

– Dette er primært ikke et samband mellom Moss og Horten, men E6 og E18. Det betyr at det er mossinger som må betale for den enorme veksten på E6. Fram til nå har vi vært for opptatte av å snakke om dette som et mosseproblem, og ikke et nasjonalt problem, poengterer Venstres Finn-Erik Blakstad.

LES OGSÅ: Bruprosjektet mellom Moss og Horten stoppes

Skal møte departementet

En delegasjon fra Moss planlegger nå å dra inn til Oslo. Der har de bedt om et møte med Samferdselsdepartementet. Departementet har myndighet til å be Statens vegvesen om å iverksette tiltaket. I første omgang er det kun snakk om en mulig prøveordning.

Mosseordfører Hanne Tollerud tror tiltaket kan testes ut allerede før høstens valg, dersom de får lov fra statlig hold. Hun understreker at dette ikke er noen valgkampsak, noe den tverrpolitiske enigheten er et bevis på.

– Jo fortere vi får dette på plass, jo bedre. Tiltak som dette burde egentlig vært iverksatt allerede, sier hun.

Departementet har foreløpig ikke tatt stilling til saken.

– Et eventuelt lokalt ønske om restriksjoner i bruk av enkelte typer kjøretøy på ferjesamband må fremmes til Samferdselsdepartementet for nærmere vurdering, skriver de i en uttalelse.

LES OGSÅ: Disse sakene skal Bedre Byutvikling Moss (BBM) kjempe for i år (DA+)

Vil samle lastebilene ved Patterød

Det er flere aspekter med tiltaket som per nå er uklare, men som mossepolitikerne håper en statlig utredning kan gi svar på. For det første må tungtrafikken som står over en ferjeavgang ha et sted å vente.

– Ferjekaia kan selvfølgelig ikke brukes til dette formålet, sier Tollerud.

Deres forslag er å bruke Patterød og muligens Årvoll, som begge ligger like ved E6, som rasteplasser. På Horten-siden har de ingen formening om hvor tungtransporten kan vente.

Bastø Fosen er stumme

Det foreslåtte tiltaket har møtt motstand fra Norges Lastebileier-Forbund, som representerer landets yrkessjåfører. Trafikkbegrensningen kan også være hard å svelge for Bastø Fosen, selskapet som driver ferjesambandet.

Administrerende direktør Øyvind Lund vil ikke kommentere hvorvidt de er villige til å nekte tungtrafikk om bord ferjene deres på visse avganger.

– Det vil jeg diskutere internt med vår oppdragsgiver, Statens vegvesen, sier han.

– Vi har et oppdrag overfor kundegruppen vår, og yrkessjåfører er en viktig del av den, legger han til.

LES OGSÅ: Nå kommer den første Bastøferja som kan gå på strøm (DA+)

Kaller det en dugnad

Lokalpolitikerne mener Bastø Fosen nærmest har en forpliktelse til å bidra til å begrense trafikkutfordringene i Moss.

– Vi ber om at alle innbyggere er med for å bøte på trafikkproblematikken i Moss, og vi mener at også ferjetrafikken må være med på dette. Kall det gjerne en dugnad, sier Tollerud.

– Hvis vi skal leve i et samarbeid med ferjesambandet, må alle bidra. Det vil være umulig å få innbyggerne til å bidra, uten av Bastø Fosen blir med også, sier Blakstad.

Lokalpolitikerne mener innbyggernes bidrag til å begrense trafikken på riksvei 19, må være å bruke bilen mindre og heller sykle eller ta kollektivtrafikk.

Ett parti avventer

Lokalpartiene var tydelig stolte da de presenterte løsningen for pressen på rådhuset fredag. Det er ikke ofte det er så stor tverrpolitisk enighet i Moss, poengterte de.

– Som politikere er vi altfor ofte opptatte av uenigheter. Nå har vi et tiltak der alle er enige. Jeg håper dette er starten på noe positivt, som kan føre til at vi står samlet oftere, sa Michael Torp (Frp).

Samtlige partier var representert på rådhuset, med ett unntak: Ny Kurs. Det nye lokalpartiet stiller til valg for første gang i høst.

Listetopp og tidligere Frp-politiker Arild Svenson forteller at de er mer avventende til forslaget.

– Vi er i utgangspunktet positive til tiltak som vil gi en bedring i trafikksituasjonen for innbyggerne i Moss. Dette kan være et eksempel på det, men det kan også skape nye utfordringer. Vi må se nærmere på dette før vi kan si om vi støtter det, sier han.

LES OGSÅ: KrF om høstens lokalvalg: – Det vil bli vanskelig å støtte Frp (DA+)

Mer fra Dagsavisen