Nyheter

Tviler på Rygge-retur

– Jeg beundrer pågangsmotet til Rygge Airport, men jeg sliter med å se at de skal klare det.

Torp-sjef Gisle Skansen sier nærheten til Oslo og Gardermoen gjorde jobben til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) ekstra utfordrende.
Publisert Sist oppdatert

Ordene tilhører Gisle Skansen, administrerende direktør i Sandefjord Lufthavn AS, som driver flyplassen på Torp.

Han har fått med seg nyhetene fra den andre siden av fjorden om Rygge Airport (RA), som håper på å ta over driften på Moss Lufthavn Rygge. En drift som Rygge Sivile Lufthavn (RSL) innså ikke var mulig, etter at de mistet sin baseavtale med Ryanair.

– RSL hadde alt, men måtte likevel gi opp. Rygge Airport må begynne fra bunn, sier Skansen.

Kan leve med Rygge

Samtidig hevder han at han ikke har noe imot at en ny aktør starter opp på Rygge igjen.

– Markedsmessig ville det vært negativt for oss, men vi kan fint leve med Rygge. Da får vi bare være enda flinkere, smiler han.

Som Dagsavisen Østfold skrev på lørdag, har Sandefjord Lufthavn Torp overtatt åtte av Rygge-rutene til Ryanair. Skansen anslår at de vil få rundt 250.000 nye Østfold-passasjerer i 2017 som følge av nedleggelsen på Rygge.

Mener nærheten til Oslo ikke bare er bra

Utfordringene til Rygge Airport er mange, mener Skansen. Han peker blant annet på at nærheten til Oslo og Gardermoen ødela litt for RSL.

– Vi klarer oss fint uten Oslo-trafikken. Den er bare en bonus. Vi markedsfører oss ikke engang inn mot den. Vårt nedslagsfelt er større enn på Rygge. Nesten halvparten av våre reiser er businessreiser. Det skiller oss litt ut, sier han.

Annen forretningsmodell

Rygge Airport har vært svært sparsomme med opplysninger om deres forretningsmodell, men under en presentasjon for fylkespolitikerne 15. desember lettet daglig leder Knut R. Johannessen litt på sløret. Der gjorde han det klart at de så for seg et bredt spekter av flytrafikk fra Rygge.

– Vi er interessert i å få en diversifisert kundeportefølje, og ikke bli så avhengige av én aktør. Vi tror vi kan øke de kommersielle gevinstene uten å være avhengige av Ryanair, sa Johannessen da.

Mange som heier på RA

Når det kommer til mulighetene for å starte opp på nytt skjønner han Skansens skepsis, men han ser det fra en helt annen vinkel.

– Flyplassen har bevist at det er et marked i og rundt Rygge, uavhengig av Torp. RSL har klart drive lønnsomt der de siste fem årene, og det skal vi også klare.

– Hvordan skal dere overbevise tvilerne?

– Det har vi ikke behov for, fordi jeg opplever at dem er det ikke mange av. Det er langt flere som heier på prosjekter vårt, svarer han.

Powered by Labrador CMS