Hele familien kan stå uten fast inntekt om et år. Det legger en demper på julefeiringen, innrømmer Nina Bungum og Kim Sivertsen, som begge er ansatt på flyplassen i Rygge. Sønnen Alexander (7 md.) er intetanende om den dystre framtida familien kan komme til å gå i møte. FOTO: Martin Næss Kristiansen

Ansatte fortviler

Nedleggelse av flyplassen på Rygge vil være den største fadesen for Østfold på mange tiår, mener Yngvar Trandem i Mosseregionens Næringsutvikling.

I går ble flyseteavgiften på 88 kroner for neste års statsbudsjett vedtatt av Stortinget. Høringsrunden vil avgjøre om flertallet snur. Skjer ikke det, vil Ryanair forlate Rygge og hele flyplassen legge ned. Inntil høringsrunden er gjennomført, lever de ansatte i uvisshet om hva framtida bringer. Flyplassledelsen styrer mot en avvikling 1. november neste år. Da risikerer anslagsvis 500 ansatte ved Moss lufthavn Rygge og ytterligere 500 i indirekte flyplasstillinger å miste jobbene sine.

– Det legger helt klart en demper på julefeiringen, konstaterer handling agent Kim Sivertsen (30) og samboeren, safety officer Nina Bungum (31) fra Larkollen.

KOMMENTAR: Har egentlig flyseteavgiften noen miljøgevinst? (Christine Baglo)

Familien uten jobb

Med sønnen Alexander (7 md.) på armen, er de dobbelt bekymret. Begge jobber på flyplassen. Hele familieøkonomien står og faller på flyseteavgiften. De merker at stemningen blant kolleger er trykket før jul.

– Alle her er veldig bekymret. Og selv havner vi nok i en situasjon der vi må regne på ting. Dagpenger fra Nav er langt fra inntektsnivået mens vi jakter nye jobber i konkurranse med alle de andre i samme situasjon, poengterer de.

– Største fadesen på tiår

Yngvar Trandem, som leder Mosseregionens Næringsutvikling, kaller avgiften en fadese.

– Nedleggelse av flyplassen vil få katastrofale følger. Det vil være den største fadesen for hele Østfold fylke på mange tiår. Sammen med havnene, er flyplassen et av de viktigste verktøyene vi har for næringsutvikling. Ikke minst har vi høye arbeidsledighetstall i fylket fra før, og det vil være svært vanskelig å erstatte tusen arbeidsplasser i mange år framover, sier Trandem.

LES OGSÅ: Protestmarsjen har startet

– Handler ikke om en pils

Trandem støtter flyplassdirektør Pål Tandberg, som på mandagens pressekonferanse tydeliggjorde hvor oppgitt han blir når folk bagatelliserer 88 kroner uten å vite hva konsekvensene vil bli.

– Det er bare tragisk å si sånt som at det ikke er mer enn en pils for hver enkelt passasjer. Alle vet at passasjerene har råd til det, men det er ikke der skoen trykker. Når vi vet at flyselskapene i verden i fjor tjente 33 kroner i snitt per passasjer, er det jo bare å konstatere hva selskapene her til lands i stedet vil tape per passasjer med den nye avgiften. Da sier det seg selv at Ryanair heller vil operere fra flybaser i andre land, sier han.

I morgen samles alle de ansatte ved Rygge til et krisemøte om framtida. Samboerparet oppfordrer folk til å signere på Opprop.no, hvor flere enn 1.250 personer på bare et døgn har sluttet seg til protesten «Stans flyseteavgiften!!!»

– Vi merker stor støtte til Rygge i lokalsamfunnet, forteller Bungum og Sivertsen.