Verden

Mener Mays plan er galskap

For første gang går brexit-general og utenriksminister Boris Johnson til et åpent hardt angrep mot sin egen statsministers brexit-plan.

At det pågår en beinhard dragkamp internt i den konservative britiske regjeringen om hvordan brexit skal se ut, er ingen hemmelighet.

Men for første gang går en av regjeringens sentrale statsråder, utenriksminister Boris Johnson, til et åpent og kraftig angrep på brexit-planen statsminister Theresa May forsøker å få gjennom.

Stridstemaet er toll: «Galskap», kaller Boris Johnson Mays plan. Uttalelsene øker spekulasjonene om at Johnson kan komme til å trekke seg dersom May ikke endrer planen.

Les også: Labour vil at Storbritannia skal være en del av en tollunion med EU

– Crazy

– Hvis vi får et nytt tollpartnerskap, får vi et «crazy» system der vi ender opp med å kreve inn toll på vegne av EU på grensen til Storbritannia, sier Johnson i et intervju med avisen The Daily Mail.

Ordningen rundt grensene og toll er den store floken akkurat nå rundt diskusjonen om Storbritannias situasjon etter utmeldingen av EU. Det vil si: den britiske regjeringen strever med å bli enig med seg selv.

Hvilken løsning?

Storbritannia er i dag med i EUs tollunion. Tollunionen innebærer at alle land innenfor unionen har samme tollavtaler med parter utenfor unionen. Man kan være med i tollunionen uten å være EU-medlem, men Mays regjering har sagt at den ønsker at Storbritannia går ut av tollunionen i forbindelse med EU-utmeldingen. Det store spørsmålet er derfor hva slags ordning Storbritannia skal ha på tollområdet – dette er spesielt viktig på grunn av den tette forbindelsen mellom Nord-Irland, som er en del av Storbritannia og dermed går ut av EU, og Irland, som er EU-medlem.

Les også: Nå samles troppene mot brexit

May nedstemt

På dette området, som ellers i EU-spørsmålet, strides britiske politikere, ikke minst innenfor Det konservative partiet, om hvor hardt bruddet med EU skal være. Theresa May har tatt til orde for et såkalt tollpartnerskap med EU, som innebærer en tett tilknytning uten å være fullt med i tollunionen.

Men denne planen ble nedstemt i forrige uke i et møte i regjeringens såkalte brexit-underkomité. Komiteen består av 11 av regjeringens ministre. Blant dem er både ihuga EU-motstandere og personer som stemte for å bli i EU, og Mays tollplan ble nedstemt med seks mot fem.

Dermed har May utsatt avgjørelsen rundt hva slags ordning Storbritannia vil forsøke å forhandle fram med EU.

Les også: Labour-medlemmer på grasrota vil ha omkamp om EU

– Får ikke kontroll

Det er to ulike alternativer som diskuteres i regjeringen:

Tollpartnerskap: Dette er løsningen May ønsker. Fjerner behovet for tollkontroll ved grensen. Når varer kommer over grensen til Storbritannia vil Storbritannia kreve inn toll på vegne av EU, basert på satsene i EUs tollunion. Dersom varene ikke går videre innen EU og Storbritannia har lavere satser, kan selskapene kreve tilbakebetaling av mellomlegget.

Tett strømlinjeformet tollordning (såkalt maksfasilitering): Dette er løsningen brexit-tilhengerne ønsker, fordi det anses om et klarere brudd med EU. Innebærer en grense med tollkontroll, men der dette forsøkes holdt på en minimum ved hjelp av ny teknologi.

Boris Johnson er blant dem som mener Mays plan om et tollpartnerskap i realiteten er en fortsettelse av medlemskap i tollunionen, fordi britene fortsatt vil bli bundet opp til EU-bestemmelser.

– Dersom EU bestemmer seg for å innføre straffetoll på noe Storbritannia ønsker å importere billig, er det ingenting vi kan gjøre, sier Johnson i intervjuet.

Han mener Storbritannia ikke vil få tilbake kontrollen på noen ting med en slik løsning – og nettopp «ta tilbake kontrollen» var mantraet til EU-motstanderne.

Les også: Fire mulige scenarier for Storbritannia utenfor EU

Hard nøtt

Theresa May har liten tid på å komme opp med et forslag som er spiselig for begge fløyer i regjeringen og partiet. Hun er ventet å komme med et noe endret forslag torsdag, skriver The Daily Mail.

Men May har ikke bare ministrene i regjeringen å tenke på: det finnes konservative medlemmer i parlamentet som er sterkt kritiske til en hard brexit. Statsministerkontoret i Downing Street har argumentert med at dersom ikke regjeringen går inn for Mays komprissforlag, risikerer man at konservative partifeller i parlamentet som er pro-EU går sammen med Labour om å tvinge Storbritannia til å bli i tollunionen, skriver The Financial Times.

Men kampen er langt fra vunnet for May om hun skulle klare å sikre enighet bak et forslag blant britiske politikere: begge forslagene er ventet å møte sterk motstand i EU, som mener Storbritannia ikke bare kan «plukke fra menyen».

Tollunion og det indre markedet: dette handler det om

* Før Storbritannia går ut av EU er både relasjonen til tollunionen og det indre markedet sentrale temaer.
* Hovedforskjellen mellom en tollunion og et frihandelsområde (som det indre marked) er tilnærmingen til land som er utenfor området. 
* EU er den største tollunionen som eksisterer. I tollunionen har alle land innenfor unionen samme tollavtaler med parter utenfor avtalen. Medlemmer av et frihandelsområde kan derimot lage egne tollavtaler med land utenfor. 
* Fordelen for Storbritannia ved fortsatt å være med i tollunionen er at man slipper tariff ved handel med EU-land. Dette er spesielt viktig for Storbritannia i forholdet til nabolandet Irland.
* Ulempen er at landet da ikke kan forhandle egne avtaler med land som ikke er med i EU, som USA. Det er det den britiske regjeringen ønsker.
* Den britiske regjeringen søker en løsning som er en mellomting mellom å gå helt ut og forbli inne som i dag.
* Det er mulig å være en del av EUs tollunion uten å være medlem av det indre markedet. Eksempler på det er Tyrkia og Andorra, som ikke er EU-medlemmer.
* Det er mulig å være en del av det indre markedet uten å være med i tollunionen. Eksempel på det er Norge, Island og Liechtenstein.

Kilder: Enote, The Economist

Mer fra Dagsavisen