På scenen

Bjarte Hjelmeland går for promille i arbeidstida

Stykker folk vil se, med skuespillere folk vil se. Det er teatersjef Bjarte Hjelmelands plan for suksess på Christiania Teater. Først ut: «Et glass til».

– Å drive et privat teater, uten statsstøtte, er i seg selv en ganske umulig øvelse, selv i vanlige tider. Å starte et privat teater nå, på vei ut av pandemien, med krig i Europa, renteøkning, strømkrise og usikker stemning, er antakelig det dummeste man kan gjøre. Men! Det er jo sånn at den som intet våger, intet vinner!

Bjarte Hjelmeland snakker på inn- og utpust. Tirsdag hadde Christiania Teater, med Hjelmeland som teatersjef, sin åpningsfest. Fra januar skal det igjen settes opp stykker i lokalene i Stortingsgata i Oslo, i et hus der det gjennom husets 104-årige historie blant annet har vært revyteater, kino, nynorskteater, kino igjen – og, under krigen: møtelokaler for nazistene, inkludert Josef Terboven og Vidkun Quisling.

«Et glass til»

Første stykke har premiere på Christiania Teater den 12. januar.

«Et glass til» er basert på den danske filmen fra 2020, med manus av Thomas Vinterberg og Tobias Lindholm. På Christiania Theater skal Sven Nordin, Christian Skolmen, Ingar Helge Gimle og Nader Khademi spille de fire bærende rollene, mens Mattis Herman Nyquist er regissør.

Christiania Theater.

– Filmen «Et glass til» var enormt populær. Den fikk Oscar for beste fremmedspråklige film i 2021. Men historien egner seg vel så bra som teater. Jeg likte filmen, men elsket teatermanuset, som også er skrevet av Thomas Vinterberg. Siden stykket handler om et lærerkollegium, kan vi gjøre gøye grep, som å spille mot salen som en skoleklasse, sier Hjelmeland.

Promille på jobb

De fire lærerne i «Et glass til» føler seg litt over middagshøyden. Litt trøtte av seg selv, av jobben sin, av elevene. Så hører de teorien tilskrevet den norske psykiateren Finn Skårderud, som går ut på at vi mennesker er født med 0,5 promille for lite. Med tilsvarende to glass hvitvin innabords, lyder teorien, blir folk mer kreative, sosiale, omgjengelige og løsningsorienterte.

– Dette har gutta lyst å prøve! Så de setter i gang, med en forsiktig, men jevn, strøm av alkohol gjennom arbeidsdagen. Eksperimentet avstedkommer selvsagt ymse utfordringer og forviklinger, og trykker vel også på noen smertepunkt som viser seg å være ganske alvorlige etter hvert. Livsbejaenhet og menneskekjærlighet, men med en kant, sier Bjarte Hjelmeland.

Kjente skuespillere

Han forklarer det med kanten:

– Jeg vil at Christiania Teater skal by på en sjanger som baserer seg på det gamle begrepet bulevardteater, som betyr at du drar folk rett inn fra gata, altså bulevarden. Men bulevardteater with an edge. En lett inngang, men historier med høy kvalitet. Eller med en liten kant.

Det trenger ikke være enkle stykker. Teatersjef Hjelmeland er absolutt åpen for Ibsen og andre klassikere. Muligens også musikaler, selv om den fredede teatersalen ikke egentlig er rigga til for de mest teknisk krevende produksjonene.

Men de mest avantgardistiske og eksperimentelle performancene må publikum se andre steder enn på Christiania Teater.

– Vi har ingen statsstøtte i bånn. Har kun satset våre egne sparepenger. Det betyr at vi må satse på noe vi er ganske sikre på at folk vil se. Hver gang. Og at vi setter folk på scenen som vi er ganske sikre på at folk vil se. Hver gang. Konkurransen er knallhard. Så er målet på sikt å bygge opp et tillitsforhold til publikum, sånn at de etter hvert kommer til oss også om de ikke kjenner tittelen eller skuespillerne, fordi de forbinder scenen og huset med gode teateropplevelser, sier Hjelmeland.

Kvinnene kommer

Åpningsforestillingen «Et glass til» har fire menn på scenen.

– Vi skal ikke bli et sånt gutta boys-teater! Lover! Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle om stykke nummer to samtidig med dette. Det hadde balansert ut bildet, for der har vi flere jenter på scenen. Problemet er bare at kvinnen som spiller hovedrollen, akkurat nå er involvert i et annet stort prosjekt, så vi ønsker ikke å gå i beina på det. Vi har veldig mange jenter i alle ledd i produksjonsselskapene våre over Norge og Starworks. Ikke fordi vi har brukt så mye tid på kjønnsperspektivet, men fordi det er så mange flinke jenter i bransjen, sier Hjelmeland.

Red. anm: Etter dette intervjuet ble gjort, er det blitt kjent at Hilde Louise Asbjørnsens Hedda-nominerte forestilling «Stardust» skal settes opp på Christiania Teater i oktober.

Teater lever

Før pandemien var salget av teaterbilletter på det teatersjefen omtaler som en all time high. Det nivået vil det muligens ta litt tid å nå igjen.

– Folk har kanskje sunket litt ned i sofaen. Tegnet enda flere strømmeabonnementer. Noen har til og med begynt å lese bøker, har du hørt sånt? En del er nok litt redde for økonomien. Men når folk oppdager at Jonas faktisk tar strømregningen slik han lovet, og at ting kanskje ikke går så verst, så tipper jeg de er klare for teater. Jeg har sagt det tusen ganger før: Teateret overlever. For 150 år siden, da filmen kom, var alle sikre på at teatret ville utryddes. Da folk fikk TV hjem i stua, samme dystre spådommer. Likevel solgte vi like før pandemien flere teaterbilletter enn noensinne. Folk kommer tilbake!

Jan Eggum-musikal

I første omgang, håper han, til et teater der Hjelmeland selv «kun» skal være teatersjef. Han har nemlig en haug andre prosjektet på gang parallelt med Christiania-jobben. Høsten 2022 satte han for eksempel opp «Peer Gynt», og Jan Eggum-musikalen «En natt forbi», begge i Bergen.

– Jeg har ikke tenkt at Christiania Theater skal være «mitt» teater, der jeg pryder alle bildene og har alle de store rollene. Først og fremst skal jeg, sammen med mine medarbeidere, sørge for at Christiania Teater hele tida har sunn drift og et godt repertoar, sier Hjelmeland.

Hotellpakker

«En natt forbi» er dessuten et mulig eksempel på det teatersjefen satser på – at folk er sugne på gode teateropplevelser, og i ferd med å våkne fra den pandemiske sofadvalen.

– Vi kan tilby nydelige opplevelser på Christiania Teater framover. Vi har et flott samarbeid med Hotel Christiania Teater, som vi deler huset med, og kan tilby teaterpakker med show, overnatting, og mat på Teatro, der Ole Jonny Eikefjord serverer landets kanskje beste gourmetpizza. Vi er ikke ute etter å konkurrere ut andre scener i hovedstaden. Jeg tror det er plass til oss alle, sier Bjarte Hjelmeland til Dagsavisen.


Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen