Nye takter

– Det er 90-tallets r&b som har satt standarden

– Jeg kan lage en «breakup»-låt, men jeg prøver alltid å høres positiv ut, forteller r&b-nykommer Louam. Hovedinspirasjonen er musikken hun hørte på 90- og 00-tallet.

– Det jeg liker med tittellåten, er at den egentlig handler om to ulike forhold. Da jeg begynte å skrive på den var jeg på vei ut av et, og da jeg først ble ferdig med låten, var jeg på vei ut av et annet. Det ene verset kan være fra 2009, og plutselig er et annet fra i år. Men poenget er jo at du kan relatere den ene situasjonen til den andre.

Lwam Feshatzion, alias Louam, er usikker på om hun egentlig skulle fortelle bakhistorien til «Wreckless Love», eller ikke.

– Jeg er ikke vant med å være så åpen om privatlivet mitt.

– Er det ikke «privatliv», kjærlighet og følelser som r&b ofte handler om?

– Jo, og jeg har ikke noe imot det når det skjer i musikken. Det er noe annet med et intervju, ler hun.

Se hva Dagsavisen skriver om «Wreckless Love»: Louam et spennende nytt bekjentskap

Skandinavisk produkt

Snart er 30-åringen fra Ellingsrud i Oslo også aktuell med debutalbumet. Det lanseres i beste r&b-stil på valentindsdagen. Å gi ut debutalbum beskriver hun som «veldig skummelt».

– Denne uka her er veldig nervepirrende, med intervjuer og spørsmål om ting jeg ikke har tenkt på. Jeg gleder meg mest, for jeg har venta lenge på dette øyeblikket.

Men det har tatt tid å komme seg hit.

– Både tekstmessig, og for sounden mitt. Jeg vil tro sounden har en del særhetstrekk, kanskje fordi jeg har jobba utelukkende med skandinaviske produsenter, sier hun.

Med seg på laget har hun produsentene Boxxes, Angus «Lowgan» Trujillo, Moonshine og Thomas «JNS» Jones. Sistnevnte har skrevet låter for Lars Vaular, Unge Ferrari, Izabell og Pasha, og kom selv med album på tampen av fjoråret. Han har medvirket på «Like 90s r&b» og på sistesingelen «Big Loop» både som medtekstforfatter og produsent.

– For meg er det veldig viktig at uansett hva jeg føler eller skriver om, at jeg alltid prøver å ha en positiv stemning til tematikken. Jeg kan lage en «breakup»-låt, men jeg bestreber alltid etter å høres positiv ut, sier Louam.

– Jeg håper og tror jeg at jeg kan bidra med noe nytt i norsk r&b. For meg spiller vokal og harmonier alltid en stor rolle. Om ikke vokalen er den ledende lydkilden, så har jeg alltid sett på den som en stor del av sounden. Det er noe jeg mener jeg bringer til r&b-scenen i Norge.

Kjærlighet og følelser

Og tekstene spenner seg i beste r&b-stil i det store landskapet av kjærlighet og følelser.

– Jeg tror det er to av sju låter som ikke er kjærlighetslåter. Det er alt fra glad og ny kjærlighet, til kjærlighet som går over til å bli litt komplisert, og som glir over i alt mulig rart. Men oppi det har jeg bare vært meg selv. Tekstene er selvbiografiske, og handler om de siste par åra i livet mitt. «Big Loop» er en veldig reflekterende låt, veldig tredimensjonal for meg.

– Det jeg liker med det at tittelsporet har to historier i seg, og at jeg jobbet så lenge med den, er jo at den ble så rå og ekte. Jeg husker jeg hadde en dårlig dag da jeg først begynte å skrive på den, men jeg nekta å gå ut av studio før jeg hadde fått til noe jeg var fornøyd med. Klokka ble fire på natta. Det var et «full circle moment». Det gikk et helt år, og så klarte jeg skrive ferdig den låten.

Lyden av 90-tall

Louam har også en hommage til Mary J. Blige på albumet, som har artistens navn som tittel og blant annet siterer låten «No More Drama».

– Det er bare en nostalgisk låt om å dra tilbake til bekymringsfrie dager i tenårene, da det verste som skjedde var en naboklage på fest.

Den største inspirasjonen er ikke dagens musikk. Hovedinspirasjonen til Louams eget lydunivers, er det hun hørte på da hun var barn og tenåring på 90- og tidlig 2000-tallet, som TLC og Destiny’s Child.

– Jeg har en stor kjærlighet for den perioden med r&b. Det er den musikken som vekker mest følelser i meg, og jeg merker at mye r&b fra Storbritannia og USA i dag, også er veldig inspirert av den tida. Du hører det kanskje ikke i lyrikken, men veldig tydelig i musikken. Ta Drakes «Nice for What», der sampler han jo «Ex-Factor» av Lauryn Hill. Jeg føler kanskje at nettopp r&b-perioden fra 90- og tidlig 00-tallet var den som satte standarden for dagens populær-r&b. Ikke minst gjorde den det for meg.

Mer fra Dagsavisen