Nye takter

Louam: Aldri nok kjærlighet

Lwam Feshatzion, heretter bedre kjent som Louam, er et spennende nytt bekjentskap, med et oppsiktsvekkende fint album i en sjanger som har vært vanskelig å markere seg med i Norge.

Dagsavisen anmelder

5

Louam

«Wreckless Love»

daWorks

Louam er et forenklet artistnavn for Lwam Feshatzion. Hun kommer fra Ellingsrud i Oslo, med en musikkform som fortsatt er litt fremmed i det lokale musikklivet, til tross for den enorme innflytelsen på hele popverdenen. Louam lager nemlig rendyrket r&b, forankret i en amerikansk forståelse av fenomenet. Dette skjønner vi mer av når vi lærer mer om Louam.

Lwam Feshatzion har en fortid fra gruppa Shackles, fire sangere som ble ført sammen for TV-serien «X Factor» i 2009. Etterpå fortsatte to av dem til Melodi Grand Prix i 2013. Dette nevnes ikke i den offisielle presentasjonen av Louam nå. Ei sånn fortid gjør det vanligvis vanskelig å komme seg videre ute i den store virkeligheten, men Louam har tatt seg god tid for å forberede sitt neste trekk. Nå kommer hun med et debutalbum som er utenom det vanlige flott.

###

Louam viser seg som en fremragende sanger og låtskriver og har også produsert store deler av albumet selv. Det har fått en lyd som er så tilbakeholden med effektene at stemmen får skinne for alt det er verdt, både alene, og i perfekt harmoni – med seg selv må vi gå ut fra, siden ingen andre sangere er kreditert. Utførelsen har alt som skal til for å framheve innholdet. Dette krever selvfølgelig sterke sanger, men dette har hun også tenkt på.

«Shackles» var oppkalt etter en låt fra duoen Mary Mary, og det er denne soulstandarden fra rundt århundreskiftet Louam fortsatt lever for. Dette blir eksplisitt i sangen «Like 90’s r&b». Her forteller hun om et forhold som er så perfekt at det minner om opplevelsen av musikk fra denne tida. «You got me in too deep/Like 90’s r&b», synger hun, «it feels so good to be completely caught up in it». Louam formidler følelsen av å være fortapt i musikken. Kjærligheten til denne stilen er til å ta og føle på.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Her er også en sang som heter «Mary J. Blige», en hemningsløs hyllest til et stort forbilde, og til en bekymringsløse ungdomsår: «Do you remember those nights/Up all night to Mary J. Blige/Do you remember those lines/No more drama in our lives». Det er like godt å gjøre sånt tydelig.

Den fineste sangen er kanskje «Big Loop». Om sesonger som skifter, og kommer tilbake til utgangspunktet, hennes «fire årstider» på en måte. Enkelt, nesten naivt, men utførelsen er så utsøkt at det høres helt genialt ut.

Les også: – Det er 90-tallets r&b som har satt standarden

Sangene er for det meste euforisk lykkelige. Det er godt å høre også, midt i alle vanskelighetene som dominerer dagsordenen i musikklivet. Det høres ut som Louam er på rett sted i livet, i alle fall helt til «No One» setter et litt forlatt punktum for denne gledesstunden. «Wreckless Love» er et kort album, ei første side på ti minutter, den andre bare litt over et kvarter, men dette kler Louam perfekt på dette tidspunktet. Sju nydelige sanger (og noen korte mellomspill), som er svært uttrykksfulle og overbevisende.