Nye takter

Imponerende alt mulig-musikk

Enten de spiller jazz, soul, pop, rock eller noe helt annet er Rohey et overbevisende nytt band.

Dagsavisen anmelder

5

Rohey

«A Million Things»

Jazzland

Rohey er et enda et band som springer ut fra jazzlinja ved Musikkonservatoriet i Trondheim. Med medlemmer som har spilt i kjente sammenhenger som Trondheim Jazzorkester og Megalodon Collective, men som også står fram med sterk overbevisning i sin egen sammenheng.

Gruppa er oppkalt etter sangeren Rohey Taalah, men understreker at de er et kollektiv. Tangentspiller Ivan Blomqvist skriver alle sangene. I tillegg hører vi Kristian B. Jacobsen (bass) og Henrik Lødøen (trommer), en tight rytmeseksjon som også kan spille tungt når det kreves. Som i «Responsibility» og «My Recipe», som høres ut som kamprop om å begynne å ta verden mer på alvor. Stemmen til Taalah ruver over sangene. Hun synger med kontroll og innlevelse, og gir sangene er skarpt fokus som er umulig å overse.

Det er godt, hektisk driv i Rohey. Dynamikken er også fin. Selv om vi aldri kan vite med moderne teknologi, høres keyboardet ofte umiskjennelig ut som Fender Rhodes. Med alle de minnene det vekker om 70-tallets fusion, eller jazzrock om noen vil. Likevel er det noe udefinerbart moderne over Rohey. Låtene er korte og stramt arrangert, og vi kan godt forestille oss at bandet er kapable til å strekke dem langt på konserter. Et godt tegn for en gjeng vi vil høre mer av.

Spiller på Nasjonal Jazzscene i Oslo lørdag.