Nye takter

Verdensvant takt og tone

VOLUM 11: Plateselskapet OK World gjør verden både større og mindre. Stadig kommer nye plater herfra, og tirsdag har de egen kveld på Nasjonal Jazzscene.

OK World ble lansert under Oslo World-festivalen i november, et helt naturlig tilholdssted for å presentere et slikt nytt selskap, men samtidig et forum for så mye musikk fra hele verden at mange av de seks nye utgivelsene ikke fikk den oppmerksomheten de fortjente i første omgang. I alle fall ikke her i gården. Her kommer en ny sjanse.

Nå presenterer plateselskapet seg med en egen kveld på Nasjonal Jazzscene i Oslo 12. mars, og gir samtidig ut et nytt album med Adama Barry fra Burkina Faso. Han synger, spiller fløyte og selvlagde strengeinstrumenter. Innspilt musikk kommer sjelden nærere naturen, men på albumet «Lembi» er hver originallåt fra Barry supplert med en ekstra nyinnspilling eller remiks av norske musikere. Mental Overdrive, Prins Thomas, Bendik Baksaas og Bugge Wesseltoft er noen av dem som tar sangene i svært forskjellige nye retninger. På konserten tirsdag kommer Wesseltoft til å være med som gjest i settet til Barry.

Les også: Solange oppfyller så til de grader de store forventningene

OK World opererer ut fra de gamle visdomsordene om at musikken er et universelt språk, en påstand som er gjentatt så mange ganger at den høres litt selvfølgelig ut, men som likevel er en sannhet det er viktig å minne hverandre om.

OK World har vært et begrep siden 2013, da Bugge Wesseltoft sto i spissen for et ensemble med musikere fra sju forskjellige land med et bestillingsverk på det som da fortsatt het Oslo World Music Festival. Tradisjonsmusikk fra de enkelte landene står i sentrum, men gjerne utviklet i fusjon med musikk fra andre steder, og andre tider.

Saken fortsetter under bildet.

Adama Barry fra Burkina Faso. FOTO: FRITJOF WESSELTOFT

Adama Barry fra Burkina Faso. Foto: Fritjof Wesseltoft

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Det første albumet med OK World-etiketten var med den sørafrikanske sangeren og perkusjonisten Bafana Nhlapo i 2017, men da fortsatt på Bugge Wesseltofts Jazzland. I 2018 ble det altså lansert som et helt eget selskap, med spennende utgivelser i spennet fra tablas-baserte låter fra Sanskriti Shrestha Avatar (med musikere fra Nepal og Norge), til «Nordjordet», et samarbeid mellom Bugge Wesseltoft og folkemusikerne Øyonn Groven Myhren, Anne Hytta og Anders Røine.

Volum 11: Gyllene Tiders siste sommertider

På konserten tirsdag spiller også en av gruppene som var med i første pulje av utgivelser i november. Majãz er en gruppe som ble startet av Håkon Kornstad og Knut Reiersrud, for å finne musikere blant nyankomne flyktninger til Norge. De ble kjent med syrerne Saleh Mahfoud og Shble Saleem og Rola Bakheet fra Gaza, og spilte inn et album sammen. «Skjønnet utenfra» heter dette, og er virkelig skjønnet som trenger langt inn. De syriske musikerne er nå en egen gruppe, men Håkon Kornstad kommer tilbake til dem som gjestemusiker på konserten.

Mer fra Dagsavisen