Nye takter

Fly me to the festival?

Festivalsommeren innebærer en utstrakt reisevirksomhet for de mest musikkinteresserte av oss. Men er dette stadig like greit som vi trodde før?

Omtrent dette, og litt til, vil musikkjournalist Audun Vinger ta for seg i en av utgavene av Moldejazz´ Festivalakademi senere i uka.

Bakgrunnen er en stadig økende bevissthet rundt de miljømessige konsekvensene av nær sagt alle typer transport. Nå legges også turnerende musikere under lupen.

– Det som er blitt diskutert mye de siste årene er hvordan musikk skal brukes som en næring. Musikk er også norgesreklame og Norge skal profilere seg som et kulturland. Folketallet tatt i betraktning, er vi et av verdens beste konsertland, sier Audun Vinger, som ikke selv ser på seg selv som en miljøverner.

– Dette er det interessant å se på, spesielt i en tid hvor musikere ikke skal belage seg på platesalg.

Les også: Festivalklar fyrvokter på Moldejazz

Avkroker og metropoler

Men norsk musikk eksporteres også som aldri før, og verden synes mindre og mindre hver dag. Stadig flere band og artister reiser til så vel metropoler som avkroker for å kommunisere direkte med publikum.

– Det legges ned mange millioner på eksport av musikk, og da er jazz en del av det. Et veldig målrettet arbeid de siste par årene fra politisk hold, med organisasjoner som Music Norway og andre, bruker masse penger på å sende musikere rundt omkring i verden – til India, Tyskland, USA, forteller Vinger.

– Parallelt med dette foregår det en oppvåkning, spesielt i de yngre generasjonene, rundt klimakrisen, og det ansvaret den enkelte har for å gjøre noe i denne sammenheng. Da har det også demret for mange musikere at de er såkalte klimaverstinger, nettopp fordi de reiser veldig mye mer enn folk flest, og mer enn de fleste andre arbeidere. Det er problemstillinger rundt dette jeg og panelet mitt skal se nærmere på, fortsetter Vinger, som selv ankom Molde etter å ha brukt ferje(!), men også to fly.

– Jeg er ikke noe profilert miljøverner. Jeg føler ikke på noen dobbeltmoral, men jeg skjønner at det er vanskelig. Noen blir sikkert irritert på besserwisserholdningen til enkelte, så det kan jo bli noen fronter ut av disse problemstillingene.

Les også: Slag i slag med Gard Nilssen

Unngår fly

En som synes å ha et bevisst forhold til disse problemstillingene er kontrabassist Sigurd Hole. Han deltar også i Vingers panel kommende torsdag.

Sin kontrabass til tross, har han satt i gang et prosjekt hvor han tar tog i de tilfellene hvor det i hele tatt er praktisk mulig.

I tillegg har han også en egen blogg hvor han reflekterer rundt fordeler og ulemper ved det å reise. Også andre musikere er blitt stadig mer bevisst på problemstillingen, forteller Vinger:

– Maja Ratkje har det som en målsetting nå i år, i de tilfellene hvor hun reiser alene, å unngå fly. Svært mange unge musikere er også veldig opptatt av dette. Men det er ikke for alle å forandre seg over natta.

Åpnet til fots

Vil så panelet ditt kunne gi oss noen svar på hvordan vi skal kunne løse disse flokene?

– Vi skal i alle fall snakke om hvordan vi både kan opprettholde kultureksport og kulturturisme, samtidig som man får et litt mildere klimaavtrykk. Kanskje lar det seg ikke gjøre, kanskje må man bare legge ned hele musikken – i verste fall, avslutter Vinger.

Den 59. utgaven av Moldejazz ble åpnet i går. Til fots. Anført av festivalleder Solli, Artist In Residence Gard Nillssen og forfatter Edvard Hoem, tok den tradisjonsrike street-paraden seg fram til Alexandraparken, hvor sistnevnte holdt sin åpningstale.

Mer fra Dagsavisen