Nye takter

Festivalklar fyrvokter på Moldejazz

Den 59. utgaven av Moldejazz er i gang. Festivalsjef Hans Olav Solli mener festivalen stadig er fyrtårnet i den norske jazzfestival-floraen.

– Det er en grunn til at det er så mye festivaler rundt omkring i Norge; det er forholdsvis enkelt å hyre inn teknisk produksjon og booke seg på et turnerende prosjekt. Da er det bare spørsmål om du betaler nok, og om det passer inn i turnéruten. Men å produsere musikk på den måten som Moldejazz gjør, er ikke like enkelt. Jeg vet ikke om noen andre som gjør det i samme omfang som det vi gjør i Molde, sier Solli, før festivalstart.

Les også: Hevnen er ikke bare søt. Den er seig og groovy

Kjerneprogrammet

Festivalen åpnet i dag klokken 12.00 av Edvard Hoem og er den femte i rekken av Moldefestivaler ledet av Solli. De senere årene har festivalen blitt forbigått av Kongsberg Jazzfestival hva antall solgte billetter angår, men Solli mener likevel det er Molde som er fyrtårnet i den norske jazzfestival-floraen.

– Jeg mener helt klart at vi stadig er den viktigste jazzfestivalen i landet. Hvert år har vi flere større jazzstjerner på programmet enn de andre. Vi har flere bestillingsverk og flere unike konstellasjoner, sier Solli.

Og legger til at da festivalen begynte å fokusere i større grad på det som bør være kjernen i programmet, gikk festivalen bedre. Tre av de siste fire årene har festivalen gått i pluss. En positiv utvikling festivalsjefen mener skal kunne fortsette om de når målsettingen med å selge omtrent like mange billetter som i fjor. Da endte man på rundt 28 000 solgte billetter.

Les også: Trump ber kritikerne forlate landet

En fremtredende ting ved de senere års festivaler har også vært det omfattende innslaget av lokale aktører. Det mener Hans Olav Solli har sin naturlige forklaring.

– Både festivalen og Molde som by har over tid vært med å bidra til at området har fostret mange viktige artister. Daniel Herskedal, Hayden Powell og Ola Kvernberg er blant mange som har gitt stor kreditt til Molde og festivalen. Det er både naturlig og viktig å dra veksler på de artistene vi har vært med på å utvikle, sier han videre.

Samtidig understreker han at Moldejazz ikke har vært viktig bare for nærområdet, men for hele Midt-Norge. Sunnmøre har nærmest til alle tider levert dyktige musikere og koblingen til Trondheimsregionen har også blitt stadig sterkere, ifølge Solli.

– Jazzlinja på videregående her i Molde, som vi fikk nylig, ble til for å gi bedre kvalifiserte elever til jazzlinja på NTNU i Trondheim. Trøndelag har Trondheim Jazzorkester og Midtnorsk jazzsenter, mens vi har Moldejazz.

Les også:  - Vi har snakket med baransatte med i 100 kroner i timelønn

Redusert forutsigbarhet

Etter at ordningene for offentlig finansiering ble endret for noen år siden, har Moldejazz i likhet med andre festivaler fått nye rammebetingelser og en annen forutsigbarhet, som Solli ikke er bare fornøyd med. Tilskuddene, som nå fordeles av Kulturrådet, gis i utgangspunkt for ett, tre og fem år.

– I en tid hvor den offentlige festivalfinansieringen kan synes handle om å utjevne, må man ikke glemme viktigheten av fyrtårn, at noen går foran. I fjor ba North Sea Jazz Festival i Rotterdam om lov til å gjøre en førpremiere på bestillingsverket Maria Schneider (fjorårets Artist In Residence) skulle levere hos oss. Dette er med på å understreke viktigheten av at vi settes økonomisk i stand til å organisere store prosjekter som vi faktisk kan eksportere videre. Og ja, selvsagt er vi skuffet over at vi stadig ikke har kommet inn under en femårsordning hos Kulturrådet, selv om vi stadig klarer å lage store egne produksjoner. Men om den offentlige støtten til oss skulle bli tatt ytterligere ned, kan det bli ganske alvorlig for festivalens innhold.

Les også: Klimatrend: Kjøper gårdsandel og høster grønnsakene selv (+)

Ved siden av den manglende forutsigbarheten rundt offentlige støtte, ser Solli også den endrede mediehverdagen som et problem.

– En annen mørk sky på festivalhimmelen er det faktum at de store avisene i stadig mindre grad er til stede og dekker festivalene og de store, ofte innovative prosjektene vi setter opp. Det synes jeg er en lei utvikling, som på ingen måter rammer bare Moldejazz.

Men i disse dager velger Solli utelukkende å tenke positivt. Han poengterer at vi lever i et land hvor vi er tilgodesett med et stort antall jazzfestivaler som holder et høyt nivå. I dette selskapet ønsker Moldejazz å forbli det de i Sollis øyne er: fyrtårnet.

Hva gleder han seg mest til den kommende uka?

– Det blir vel når Artist In Residence Gard Nilssen slipper til 16 av sine favorittmusikere i sitt Supersonic Orchestra.

Les også: Sjeldne båtfunn i Bjørvika

Mer fra Dagsavisen