En ny vår med LÖV

Eventyret med Highasakite endte med krasjlanding. Nå satser Marte Eberson og Øystein Skar på en ny vår med LÖV. Til uka spiller de på Bylarm.

Den noe oppsiktsvekkende bakgrunnen gjør trioen (med Martin Halla som tredjemann) som et av de bandene det knyttes størst forventinger til under årets Bylarm. NRK P3 kåret nylig deres «Strangers Or Lovers» som «ukas låt», mens albumdebuten «Nostalgia» har fått mange lovord rundt om.

– Vi har bare lagd det vi har hatt lyst til å lage, og da er det selvsagt gøy at noen også har lyst å høre, kommenterer Eberson, Skar og Halla oppmerksomheten med.

Det var de to førstnevnte som etter det veldokumenterte bruddet i Highasakite kontaktet sistnevnte høsten 2017 for å snakke om et nytt bandprosjekt. Marte Eberson og Øystein Skar hadde lyst å fortsette å spille sammen, men trengte en vokalist. Og til den rollen foreslo Eberson at de kunne prøve Martin Halla, som hun kjente godt fra studietida i Bergen.

– Han har en bred stemme med et stort spenn, og når det gjelder sjangere er han åpen og ikke så rigid. Det passer godt med det vi driver med, forklarer Eberson sitt initiativ med. For Martin Halla kom forespørselen på helt riktig tidspunkt. Hans stemme var blitt godt kjent gjennom tv-programmene The Voice og Stjernekamp, men bandet han hadde jobbet til da var et avsluttet kapittel.

– Jeg var veldig usikker på framtiden. Skulle jeg satse som soloartist eller kanskje bare legge alt på is? Så ringe Marte, og jeg var aldri i tvil. Dette var noe jeg ville være med på, forsikrer Halla entusiastisk.

Les også: «Bandet fungerte ikke. Derfor måtte vi gå videre» (DA+)

Jazzbakgrunn

Navnet forklarer trioen med at de ville ha noe enkelt og nordisk, med tre bokstaver siden de er tre. Initialene deres eller noe annet som knytter dem direkte til LÖV finner du likevel ikke.

– Nei, til gjengjeld kan folk fritt velge om de vil assossiere oss som et nytt blad som springer ut, eller om de heller vil forbinde ordet med kjærlighet, smiler Øystein Skar.

Alle tre har bakgrunn fra jazzstudier, men innrømmer at det kanskje ikke akkurat er jazz som er den mest naturlige referansen til det LÖV driver med. Etter en kort rundebordsdiskusjon enes de om alternativ pop eller indiepop som det begrepet som kanskje kler musikken deres best.

– Men mest av alt er vi nok ganske sjangeroverskridende. Vi står med beina i vår samtid, samtidig som vi har respekt for musikalske tradisjoner. Det ligger spenning i vår musikk og vi bruker dramaturgi for å synliggjøre det. Da er ikke alltid form det viktigste, det handler mer om å bygge helhetlige historier, kommenterer Eberson mens Skar tilføyer at selv om de nå kanskje skriver poplåter, føler han likevel at de har jazzen med seg.

– Det har noe med hele prosessen å gjøre. Vi jobber veldig intuitivt med akkordrekker og annet på en måte som minner mye om det vi gjorde da vi drev med jazz.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Etter at trioen ble samlet skrev Eberson og bandet fire låter som ble gitt ut som singler på strømmetjenestene. Det ga mersmak og skapte frøet som nå har vokst til et helt album, «Nostalgia».

– Jeg hadde en klar visjon hvor jeg ville og skriveprosessen gikk ganske radig, forteller Eberson som følte et album måtte være det naturlige målet for LÖV, når de først hadde kommet i gang.

– Mange tenker enkeltlåter i dag, men et album gir helt andre muligheter. Du kan tenke tematisk på en måte som sikrer en massiv lytteopplevelse der samlingen av låter blir viktigere enn enkeltlåtene. Det skaper også ekstra spenning, siden det betyr at låter som i utgangspunktet kan virke bedre blir vraket fordi de ikke passer inn i helheten. Og omvendt. De tre medlemmene har adresse i henholdsvis Maridalen (Skar), Hakadal (Eberson) og Årnes (Halla). En avstand som på ingen måte er avskrekkende, men som likevel er mer enn en liten rusletur borti gata.

Kommuniserer

– Vi ser kanskje ikke hverandre så ofte i hverdagen, men det går nesten ikke en dag uten at vi snakker med hverandre på telefon, bedyrer Eberson som i egenskap av hoffkomponist gjerne sender skisser og låter på fil til de andre. Som så responderer med sine tanker og innspill. Når de skal ta det videre derfra er det likevel studio som gjelder.

– Det er utrolig deilig å kunne synge og spille i et stort rom og å stå der sammen med noen andre mellom forsterkere og annet utstyr. Det fysiske nærværet skaper en deilig analog stemning som gjør noe med musikken, fastslår trioen i sitt forsvar for det tradisjonelle platestudioet som innspillingsplass for musikk.

Selv om LÖV har døpt sin første langspiller «Nostalgia», bedyrer trioen at det ikke handler om noen lengsel til gamle dager «da alt var bedre». Det handler mer om å ta vare på gode minner. Enten det dreier seg om lukta av bestemors parfyme, lyden fra gata der du vokste opp eller ungdommens gitarlyder og korøvelser som fulgte deg på veien.

– Vi har alle bikket 30, med et litt annet perspektiv på livet enn ungdommens. Gamle lyder fungerer som gode minner, kommenterer Eberson som innrømmer at det er mye melankoli i det hun skriver. Men hun insisterer samtidig på at melankoli ikke trenger å være trist. Det kan også være vakkert og drømmende.

Les også: Ebersons «Empathy»: Drømmepop til å våkne av (DA+)

Tapt uskyld og brudd

Der temaer som tapt uskyld og brudd behandles i LÖV-tekster (slik som i låten «Brother» med tekststrofer som «Don’t ask for my love/Don’t ask for forgiveness/Cause it’s too late») vil nok mange uansett tenke Highasakite. Men det blir feil, for verken den eller noen av de andre tekstene på «Nostalgia» handler om konfliktene som rev det populære bandet i filler, hevder Eberson.

Fire år etter den betente konflikten mellom Ingrid Helene Håvik – som fortsatte som Highsasakite sammen med Trond Bersu – på den ene siden, og Kristoffer Lo, Marte Eberson og Øystein Skar på den andre, er sårene likevel ikke leget. Begge parter ønsker rettighetene til bandnavnet, og etter at Eberson/Skar/Lo fikk medhold i Patentstyret, gikk kjennelsen i anken til Klagenemnda for industrielle rettigheter i Ingrid Helene Håviks favør.

– Jeg skulle gjerne vært foruten den prosessen, kommenterer Øystein Skar som likevel er klar på at han er veldig glad for alt han fikk oppleve og alt det han lærte med Highasakite. Marte Eberson virker litt mer reservert og nøyer seg med å si at hun verken vil «skrive opp eller skrive ned» tida med Highasakite.

Mange følelser

– Vi var jo veldig gode venner, så bruddet var sårt, med en reaksjon som gikk fra sjokk til sinne og derfra videre til at man aksepterer situasjonen og kommer seg videre, sier Eberson som bekrefter at det i den situasjonen var godt å ha musikerfar Jon i nærheten.

– Han kjenner musikkbransjen og har vært flink til å normalisere det som skjer. At slikt også er en del av musikklivet, og at det er viktig å tilpasse seg situasjonen, uttaler Marte som også har jobbet sammen med far Jon Eberson på albumet «Empathy» som kom i 2016.

– Det har vært veldig gøy og spennende å jobbe med pappa. Jeg har lært mye av ham, og han er veldig inspirerende. Jeg tror helt sikkert vi kommer til å jobbe mer sammen framover også.

Men det får bli en gang i framtida. For aller først skal LÖV spille på Bylarm.