Kultur

Mener NRK mangler kulturprofil

NRK er fanget i allmennkringkasterens dilemma. De bruker grep fra kommersiell radio og TV, men mangler selvtillit i kulturdekningen, mener medieforsker.

Bilde 1 av 2

– Utviklingen har pågått siden 90-tallet: Fra flateradio til flytradio. Den samme kommersielle logikken styrer kulturdekningen i TV: Fra spesialprogrammer mot bredere flater, sier Gunn Enli, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon på UiO.

Denne uka har Dagsavisen skrevet om protestene mot kutt i NRK P2s kulturprogrammer. En rekke spesialprogrammer for musikk og kultur i NRK P2 er de siste årene lagt ned eller lagt inn under større magasinsendinger som «Spillerom» og «Kulturnytt» (se under). Sentrale aktører i norsk jazz reagerer på at P2 har kuttet i antall jazzprogrammer. «Hva er det NRK vil med denne kuttpolitikken?» spurte festivalsjef for Vossajazz, etter at NRK i år for første gang ikke sendte bestillingsverket fra Vossajazz.

Les også: NRK P2 kutter i jazzen

Pakker inn i magasin

– P2 er den minst kommersielle riksdekkende radiokanalen i Norge. Få andre deler av NRKs virksomhet er så orientert mot tradisjonelle idealer for allmennkringkasting som P2. Likevel har P2 endret seg mye i konkurranse med de kommersielle kanalene. Den kommersielle logikken kommer tydeligere fram i P1 og P3, men også P2 bruker grep fra den kommersielle radioverdenen.

– Utviklingen i NRK har gått mot en mer kommersiell logikk der man skaper en flyt, der målet er å holde på lytterne lengst mulig. Du trenger ikke elske det du hører, det viktigste er at du ikke hater det så mye at du bytter kanal. Man dekker allmennkringkasteroppdraget ved å pakke smale uttrykk inn i magasinflater. Det er den kommersielle måten å gjøre det på, fastslår Enli.

Hun ser den samme bevegelsen i NRKs kulturprogrammer på TV. Kunstprogrammet «Nasjonalgalleriet» tas av skjermen til høsten. Dermed er det ingen igjen av de fire programmene som ble lansert som NRKs såkalte Kulturstripe i 2010 – «Bokprogrammet», «Filmbonanza», «Nasjonalgalleriet» og «Lydverket». Mens det nye magasinprogrammet «Selskapet» skal fortsette.

– NRK har hatt problemer med å skape entusiasme for flere av sine øremerkede kulturformater hos seerne, konsterer Enli.

– NRK har ofte gått høyt ut med profilering av nye satsinger, så har det vist seg vanskelig å treffe målgruppene. Tendensen er at formater blir tatt av lufta hvis de ikke oppnår forventede seertall. Denne mangelen på tålmodighet skaper en nedadgående spiral, der programmer kommer og går i stadig hurtigere tempo. Det er krevende å utvikle tydelige kulturformater med bred appell, men det er ikke umulig. Sveriges Television har mer selvtillit og tålmodighet til å la kulturprogrammer utvikle seg over tid, for eksempel litteraturprogrammet «Babel», sier Enli.

Les også: NRK droppet årets verk

Felles protest

Fem store musikerorganisasjoner har nå gått sammen om en felles protest mot det de kaller en nedbygging av P2s musikkredaksjon, skrev Dagsavisen i går. Musikernes Fellesorganisasjon, NOPA, FolkOrg, Norsk Jazzforum og Norsk Komponistforeningen viser at antall timer med musikkprogrammer i P2 er gått ned med 25 prosent de siste fire årene. Gunn Enli mener NRK bør ta protestene alvorlig:

– Hver gang det kommer forandringer i NRK, kommer det protester. Særlig i P2. NRK har ignorert protester før og kan gjøre det igjen. Det er ikke hensiktsmessig å lede en mediebedrift etter hvem som hyler høyest og mest. Likevel bør bedriften ta på alvor når store interesseorganisasjoner og lojale lyttere reagerer, fordi de føler at de mister noe. Dette er trolig de mest lojale lytterne NRK har, mener Enli.

Kuttet kunst og klassisk

Like før påske annonserte NRK på et allmøte at det måtte kuttes 10 årsverk i kulturavdelingen. Dermed ble programmene «Kunstreisen» og «Klar en klassiker» nedlagt. Kuttene rammer de allerede svakeste, mener Enli:

– I sin nåværende situasjon må NRK kutte på flere områder, men når det gjelder kulturprogrammer er dette en utvikling som har pågått over tid. Dette er ikke bare en kuttstrategi, det er en langsiktig prioritering der rene kulturformater har fått stadig mindre plass. Det virker som det er Matteuseffekten som slår inn – de som allerede har, skal få mer. Programområder som har vist seg sterke, med høye seertall, vil NRK ikke kutte i. Det blir lettere å kutte kulturprogram som ofte ikke blir lagt merke til, og har lave lytter- og seertall, også fordi man over tid ikke har prioritert dette programfeltet, sier hun.

– Den lisensfiansierte allmennkringkastingens dilemma er hvordan være annerledes og gi et tilbud til smale grupper, men samtidig unngå å bli marginal. P2 skal ikke jage etter høye lyttertall, men P2 må heller ikke være så smal at kanalen får færre lyttere år for år.

Kulturprogrammene som ble borte

NRK P2

«Kunstreisen» – lagt ned 2015.

«Klar en klassiker» – lagt ned 2015

«Musikk i brennpunktet» (samtid) – lagt ned 2015, lagt inn i «Spillerom».

«Ring inn musikken» (klassisk) – flyttet til DAB/nett, 2015.

«Bok i P2» – lagt ned, gjort om til «Kulturhuset bok» – 2014.

«Rundt midnatt» (jazz) – lagt ned 2013.

«Jazz jorda rundt» – lagt ned 2013.

«Sløyt og drøyt» (jazz) – lagt ned 2013.

«Ukas P2-artist» – lagt ned 2011.

«Jazzbasillen» – lagt ned 2009.

NRK2

«Nasjonalgalleriet» – lagt ned 2015.

«Lydverket» – lagt ned 2012, gjort om til «Studio 1», lagt ned 2014.

«Bokprogrammet» – lagt ned 2012, gjort om til «Brenner og bøkene».

«Filmbonanza» – lagt ned 2014, gjort om til «I Larsens leilighet».

Mer fra Dagsavisen