French kom på bokopplesning

Da Nikolaj Frobenius leste opp fra sin roman om French-Moland-saken for første gang, satt Joshua French i salen.

 

– Det var veldig spesielt å se at han satt der. Jeg hadde ikke sett ham siden jeg var i Kongo 2013, forteller Nikolaj Frobenius.

I slutten av august hadde han annonsert opplesning med første smakebit fra «Kongonotatene», romanen om French-Moland-saken som ble til i kjølvannet av at Frobenius jobbet med manus til storfilmen «Mordene i Kongo». Under opplesningen på Kafe Hærverk i Oslo var Joshua French blant tilhørerne. Frobeinus fortalte om hendelsen på sin Facebook-profil.

– Jeg skjønner at French er nysgjerrig. Vi hadde en hyggelig prat. Han hadde vel behov for å sjekke hvordan dette ville bli. Jeg hadde ikke involvert French i prosessen med verken boka eller filmmanuset, sier Frobenius.

Her er Dagsavisens anmeldese av boka: Nikolaj Frobenius: Inn i mørket (Dagsavisen+)

Konflikt

«Kongonotatene» ble utgitt sist uke. Som omtalt i flere medier gjennom helgen oppsto det en konflikt mellom Frobenius og filmens produksjonsselskap, der Frobenius var uenig i filmens fremstilling av French og Moland. Det endte med at Frobenius trakk seg som manusforfatter og krevde navnet sitt fjernet fra rulletekstene.

– I 2016 hadde jeg levert et filmmanus. Deretter ble vi uenige om hvilken retning filmprosjektet skulle ta. Derfor gikk jeg ut av prosjektet og tok med meg erfaringene mine til å skrive en roman. Dette var kontraktsfestet, sier Frobenius, som er erfaren manusforfatter og tidligere spillefilmkonsulent i Norsk filminstitutt.

– Jeg hadde også med i avtalen at jeg skulle få se et siste klipp av filmen og deretter avgjøre om jeg ville være medkreditert. Det jeg så på siste klipp i august i år, var ikke mitt manus, forteller Frobenius.

– Filmen hadde fortsatt i en retning jeg ikke ønsket. Jeg ville ha et mer kritisk perspektiv på fortellingen om French og Moland. Filmskaperne gikk i en mer emosjonell retning. Jeg syns det var et feil valg. Men jeg ønsker filmen alt godt, sier Frobenius.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Uenige

«Mordene i Kongo» har premiere 26. oktober. Filmen er regissert av Marius Holst og har Aksel Hennie i hovedrollen som Joshua French, mens Tobias Santelmann spiller Tjostolv Moland. Det var manusforfatter Stephen Uhlander tok over arbeidet med manuset etter Frobenius. Helt fram til tidligere i høst har filmens manus vært kreditert Nikolaj Frobenius og Stephen Ulander.

«Vi er uenige i Frobenius sin fremstilling av våre uoverensstemmelser», skriver daglig leder Christian Fredrik Martin i Friland Produksjon til Dagsavisen. «For øvrig har vi selvsagt ingen kommentarer om innholdet til en film som enda ikke er ferdig. Det er mange sterke kreative krefter som er involverte i prosessen med å lage en film. Det er ikke uvanlig at slike kreative prosesser kan medføre friksjon. Det er leit at Frobenius har valgt å trekke navnet sitt fra prosjektet. Men vi er glade for at medforfatter Stephen Uhlander tok over og sørget for å dra dette i land på en utmerket måte», skriver Martin.

Les også: Skrev manus - trakk seg fra filmen om French-Moland-saken

Fiksjon med dokumentar

Frobenius besøkte Joshua French og Tjostolv Moland i fengselet i Kinshasa i to omganger i 2012 og 2013. Striden rundt filmmanuset og romanen dreier seg blant annet om lydopptak Frobenius gjorde i fengselet, ifølge NRK, som forfatteren understreker at han ikke har brukt i forbindelse med boka. Han understreker at «Kongonotatene» er en fiksjonsbok.

– Boken handler om en manusforfatters krise i Kongo, med historien om French og Moland som bakteppe. Det er fiksjon med dokumentariske innslag. Manusforfatteren er inspirert av meg, men han er ikke meg. Blant annet har jeg gjort ham yngre og mer uerfaren. Det fungerte bedre litterært, sier Frobenius.

French og Tjostolv Moland ble tiltalt og dømt for mordet på den kongolesiske sjåføren Abedi Kasongo, som var på oppdrag med French og Moland, 5. mai 2009. Moland døde i fengselet i Kongo i 2013, mens French ble benådet og kom tilbake til Norge i 2017.

– Min bok er en kritisk motstemme til det ukritiske renovasjonsprosjektet som nå foregår rundt French-Moland-saken, sier Frobenius.

Les også: Regissøren om French og Moland-film: – Ingen forsvarstale