Film

Midway: «Jeg hadde gjerne kastet en solid femmer for actionsekvensene, men...»

Slaget om Midway går bra - helt til skuespillerne åpner munnen.

Bilde 1 av 2

3

ACTION

«Midway»

Regi: Roland Emmerich

Kina/USA, 2019

Roland Emmerich klarer å forvandle selv de mest autentiske scenene i «Midway» til Hollywood-klisjeer, men til tross for alle sine åpenbare svakheter er denne stereotypiske krigsfilmen i alle fall ikke kjedelig.

Jeg bærer alltid på et lite håp om at Emmerich egentlig har et ironisk forhold til filmene han lager. En sofistikert, homofil tysker med en enorm samling av popkunst, som lager påkostede katastrofeblockbusters som «Independence Day», «The Day After Tomorrow» og «2012». Han må da være helt innforstått med hvor fjollete disse filmene er?

Store mengder datakraft i sving for å gjenskape slaget om Midway, førti år etter forrige gang det ble filmatisert, den gang helanalogt. Foto: Another World Entertainment

Etter å ha regissert det mer personlige «gay rights»-dramaet «Stonewall» (2015) er Emmerich uansett tilbake i bredbeint blockbuster-modus med «Midway», en kostbar lavkalori-krigsfilm som får Michael Bays «Pearl Harbor» til å minne om Christopher Nolans mesterlige «Dunkirk».

Les også: «Dunkirk» gjør sitt beste for å gi publikum granatsjokk

Slaget om Midway ble tidligere filmatisert med buldrende Sensurround-lyd tilbake i 1976, og skal du først fortelle denne historien på nytt bør du ha en frisk innfallsvinkel eller ny informasjon. Emmerich har ingen av delene, men har tilgang til datakraft som ikke fantes for over førti år siden. Så eksplosjonene og kampscenene ser i det minste skikkelig imponerende ut. Hans «Midway» er langt fra like stjernespekket som forgjengeren; det føles ikke akkurat som et fremskritt å gå fra aldrende tungvektere som Charlton Heston, Henry Fonda og James Coburn, til fjærvekterne Nick Jonas, Darren Criss og Mandy Moore – men Emmerich har krydret birollene med pålitelige karakterskuespillere som Woody Harrelson og Dennis Quaid. Hovedrollen er dessverre tildelt usympatiske Ed Skrein, som et bråkjekt flygeress med det festlige pornonavnet Dick Best.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Han er i likhet med alle rollefigurene basert på en virkelig person, men langt løsere basert enn resten. Filmens Dick lever virkelig opp til navnet; han en antiautoritær «Top Gun»-våghals selv nære venner beskriver som «an asshole». En fryktløs jagerpilot som befinner seg på hangarskipet USS Enterprise da japanerne angriper Pearl Harbor, og drar USA baklengs inn i andre verdenskrig. Etterretningsoffiseren Edwin Layton (Patrick Wilson) har fanget opp kodet informasjon som antyder at japanerne planlegger en massiv offensiv ved Midway, og kan senke hele den amerikanske stillehavsflåten. «Midway» holder seg i grove trekk tett opp til virkelige hendelser, og kartlegger begivenhetene som ledet opp til en av de store vendepunktene i andre verdenskrig på en oversiktlig måte.

Les også: Frogner kino har gjenoppstått – nå ser den ut som i 1926

Filmen ble laget i samarbeid med historikere fra det amerikanske forsvarsdepartementet, samt «The Naval History and Heritage Command», mens manusforfatter Wes Tooke saumfarte alt han kunne finne av arkivmateriale, historiske dokumenter og intervjuer for å tråkle sammen historien. Siden så mye av filmen er skapt på data hadde Roland Emmerich dessuten mulighet til å gjenskape flymodeller og hangarskip på en høvelig autentisk måte – selv om det betyr at store deler av filmen er ren dataanimasjon. Så teknisk sett fungerer «Midway» bra, og krigsscenene er iscenesatt med høy intensitet.

Darren Criss stars as 'Lt. Eugene Lindsey' in MIDWAY.

Jeg hadde gjerne kastet en solid femmer for actionsekvensene, men fra tid til annen åpner skuespillerne munnen og spolerer gleden. Alt styrtet rett i havet så fort Roland Emmerich prøver å fokusere på det personlige dramaet; med stoiske japanere i kimono, og softfokus-scener med bekymrede koner som klapper de barske ektemennene sine forståelsesfullt på skulderen mens de serverer smørbrød i finkjole. Dialogen her er virkelig ille, og verst av alt er britiske Ed Skrein, som ser ut til ha store problemer med å tygge tyggegummi og mestre New Jersey-aksenten sin samtidig. Tro meg, han tygger mye tyggegummi. Det er nærmest hele rolleprestasjonen hans.

Les også: «Last Christmas» - en hyllest til George Michael

På planleggingsstadiet var det sikkert meningen at Dick Best skulle være en sjarmerende, eplekjekk rabagast som holder hodet iskaldt i krisesituasjoner, og lærer seg å bli en mer ansvarsfull leder. I praksis er imidlertid Ed Skrein så utsøkt, uspiselig klysete at man nesten begynner å håpe at japanerne vinner hele krigen. Spoiler: det gjør de ikke.

«Midway» er delvis finansiert av kinesiske investorer (og strømlinjeformet for det lukrative kinomarkedet i Ole Brumms rike), så det er lirket inn et unødig sidespor der oberstløytnant James Doolittle (Aaron Eckhart) blir strandet i Kina etter det berømte Doolittle-raidet. Emmerich er ellers mest opptatt av å utfolde sin entusiasme for store eksplosjoner, og slett ikke interessert i å si noe om konsekvensene av krigføring – rent bortsett fra gamle klisjeer om heltemot, triumfer og patriotisk selvoppofring. Siden filmen er laget med hensyn til lav aldersgrense (og kinesisk statssensur) er kampscenene dessuten helt fri for blodige voldsomheter, noe som bare forsterker følelsen av at dette er et syntetisk narrespill med skuespillere som leker krig foran et grønnlerret.

Les også: «Terminator: Dark Fate»: Tilbake til fremtiden

Mer fra Dagsavisen