– Det er avgjørende å holde seg optimistisk

Usikkerheten ved koronaepidemien er litt som å leve med kreft, sier filmskaper Maria Sødahl til bransjenettsted.

Det er nettstedet til Nordisk Film & TV-fond som i en serie intervjuer har spurt skandinaviske filmskapere om hvordan koronasituasjonen påvirker liv og virke.

– Underlig nok opplever jeg at det å takle koronasituasjonen – usikkerhet – har klare likheter med det å takle en krefttrussel, sier filmregissør Maria Sødahl til Nordisk Film & TV-Fond.

– Det krever noen av de samme overlevelsesteknikkene, det er avgjørende å holde seg optimistisk, uansett hvor ille det ser ut i øyeblikket og hvor mørk framtida virker. Det er ikke noe for nybegynnere, og jeg synes synd på den yngre generasjonen. Jeg trøster meg med at vi alle er sammen i dette, sier Sødahl til Nordic Film & TV Fonds nettsted, i intervjuet som ble publisert før helga i fondets engelskspråklige nyhetsavis.

Kritikerrost «Håp»

Maria Sødahls siste film «Håp» er dels selvbiografisk. Den handler om en koreograf som blir rammet av kreft, og får beskjed lille julaften om at kreften kan være dødelig. Sødahl gikk selv gjennom en alvorlig kreftsykdom, som gjorde at det tok ti år mellom debutfilmen «Limbo» og «Håp».

«Håp» ble en av 2019s mest kritikerroste norske filmer, og ble vist på filmfestivalen i Berlin i år, like før både Norge og Tyskland ble rammet av koronaepidemien og alle store arrangementer ble avlyst. Filmen hadde premiere i november, og er nå gjort tilgjengelig som digital leiefilm.

Savner kinoene

Alle norske kinoer stengte inntil videre fra 12. mars, og i kinobransjen hersker det stor usikkerhet om når det er mulig å komme tilbake til vanlig kinodrift. Store aktører spekulerer i at det ikke vil bli ordinær kinodrift før 2021.

– Det vil bli endringer, men ingen vet hvor dramatiske forandringene vil bli. Vil kinodistribusjon fortsatt eksistere? Vil arthouse-kinoene finnes? Det er en uutholdelig tanke om vi ikke lenger kan ha dele felles opplevelser i en kinosal. Jeg savner virkelig det store lerretet, sier Maria Sødahl til Nordic Film & TV News.

Sara Johnsen

Tidligere i serien har Nordisk Film & TV-fond intervjuet Sara Johnsen, sist aktuell med NRKs dramaserie «22. juli», der hun vant den nordiske manusprisen på filmfestivalen i Göteborg i februar. I mars var Johnsen en av fem norske filmskapere som ble tildelt en million kroner i «Vekst i prosjekt»-stipend fra Norsk filminstitutt. Hun arbeider nå med en ny spillefilm lagt til Norge i 2080.

Om livet i et koronastengt samfunn sier Johnsen, i intervjuet som ble publisert 16. april:

– I starten føltes det greit, fordi jeg tenkte: «OK, nå er det god tid til å skrive og tenke, og dette er egentlig ikke så annerledes fra det jeg er vant med». Men nå er det begynt å bli vanskeligere, og jeg tenker isteden: «Så lenge vi er friske og er så privilegerte at vi har tilgang til mat og vann, må vi ikke klage, sier Johnsen til Nordisk Film & TV-fond.

Et 40-tall norske film- og TV-innspillinger er utsatt eller satt på vent på grunn av koronaepidemien, meldte Produsentforeningen Virke forrige uke. Norsk film- og TV-bransjes paraplyorganisasjon Bransjerådet møtte sist uke kulturminister Abid Raja og ba om en krisepakke på 150 millioner kroner for å redde norsk film- og TV-bransje gjennom krisetiden.

– Jeg er redd filmbransjen vil bli hardt rammet av koronapandemien og vil trenge tid for å komme tilbake i rute, sier Sara Johnsen til Nordisk Film & TV-fond.