Kultur

«Aurora» må vente lenge på svar

Hva skal skje med bronsestatuen «Aurora» og resten av kunsten som var i regjeringskvartalet da bomben smalt 22. juli 2011? Regjeringen er nå «i startfasen» med en plan.

«Respektløst» kommenterte den avdøde kunstnerens Knut Steens datter, da Dagsavisen i oktober kunne fortelle at Steens kunstverk «Aurora» har ligget på et lager i Østfold helt siden terrorangrepet 22. juli 2011. I nesten 30 år prydet «Aurora» Einar Gerhardsens plass i regjeringskvartalet. Hun overlevde bomben med noen skader, og Hege Steen har nå for egne midler stilt henne ut ved inngangen til Akershus slott et år framover. Det er et helt åpent spørsmål om «Aurora» noen gang kommer tilbake til regjeringskvartalet igjen.

«Aurora» i sine glansdager i regjeringskvartalet, før terroren rammet 22. juli 2011.FOTO: NTB SCANPIX

«Aurora» i sine glansdager i regjeringskvartalet, før terroren rammet 22. juli 2011. Foto: NTB Scanpix

Gunnvor Advokaats to bilder er ikke på lager, men er restaurert og henger nå i Kulturdepartementet i Grubbegata.                                  FOTO: KORO

Gunnvor Advokaats to bilder er ikke på lager, men restaurert og henger nå i Kulturdepartementets lokaler i Grubbegata. Foto: KORO

Les også: «Regjeringen vil rive Y-blokka. Den er et arkitektonisk ikon av internasjonal betydning». (DA+)

Ligger lagret

Men det er ikke bare «Aurora» som ligger på lager. Det gjelder mesteparten av kunsten i regjeringskvartalet som i likhet med «Aurora» er eid av Kunst i offentlige rom (KORO). Det bekrefter KOROs seniorrådgiver Fredrik Qvale overfor Dagsavisen.

– KOROs overordnede ønske er at Aurora kommer tilbake til det nye regjeringskvartalet og får en tilsvarende, like fremtredende og sentral plassering som den opprinnelig hadde, sier Qvale til Dagsavisen.

Samtidig kan han heller ikke svare bekreftende på om «Aurora» virkelig har en plass i det nye regjeringskvartalet.

Les også portrettet med den nye AUF-lederen Ina Libak (DA+)

En plan

Det kan heller ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), som har det overordnede politiske ansvaret for å bygge det nye regjeringskvartalet. Men: Departementet skal nå lage en plan for kunsten i det nye regjeringskvartalet.

– Her vil KORO være sentral, også når det gjelder eventuell tilbakeføring av kunst til kvartalet, som «Aurora», sier statssekretær Paul Chaffey (H) i en e-post til Dagsavisen.

– Vi er i startfasen med en plan for kunsten i regjeringskvartalet. Den vil også omhandle tilbakeføring av kunst som var i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Det vanlige er at Statsbygg sender oppdragsbrev til KORO for oppfølging, etter at Stortinget har bevilget penger. Det vil trolig skje i 2019, sier Chaffey.

– Det er både nye og gamle bygg og ny og gammel kunst som skal plasseres i fellesarealer og i offentlige byrom. Regjeringen har foreløpig ikke tatt stilling til hvordan dette skal gjennomføres, sier Chaffey, som viser til at det etter planen er bygge- og rehabiliteringsstart i 2020.

– Med innflytting fra 2024 har vi god tid til å vurdere hvor kunsten skal plasseres, sier Chaffey.

Les også: Nå sender hun låven til Danmark 

– Unik sak

– Dette er en spesiell og unik sak i norsk kunsthistorie fordi det er kunst rammet av en terrorhandling. At kunst blir nedpakket en periode, er ikke problematisk i seg selv. Men nå har den perioden vart ganske lenge, uten en langsiktig plan, sier kunsthistoriker Knut Ljøgodt til Dagsavisen.

– Det jeg først og fremst etterlyser, er en overordnet strategi fra våre myndigheters side for bevaring av norsk kulturarv i offentlig eie. KORO er rette instans og har stor kompetanse på dette. De burde vært koblet inn for lengst, mener Ljøgodt, som ikke syns det er holdbart at Hege Steen selv må ta ansvar for en utplassering av «Aurora». KORO må gripe inn, mener han.

Også kunsthistoriker Karin Hellandsjø etterlyser KORO.

Kunsthistoriker Karin Hellandsjø mener KORO må på banen.
FOTO: NTB SCANPIX

Kunsthistoriker Karin Hellandsjø. Foto: NTB Scanpix

– Man må tåle at kunst blir liggende lagret en periode. Men det bør finnes en plan for tilbakeføring, og noe av kunsten bør kunne omplasseres eller stilles ut midlertidig. Her syns jeg KORO kunne anstrenge seg mer, og komme på banen, sier også kunsthistoriker Karin Hellandsjø til Dagsavisen.

Mer fra Dagsavisen