Kultur

Advarer NRK mot Facebook

NRK utelukker ikke at de vil være med på Facebook-tjenesten Instant Articles. Dette reiser store spørsmål ved legitimiteten til NRK-lisensen, mener TV 2.

Bilde 1 av 2

– Vi er åpne for at et tettere samarbeid med Facebook kan bidra til at vi løser samfunnsoppdraget bedre overfor enkelte grupper som ikke NRK treffer så godt gjennom tradisjonell publisering på TV, radio og nett, sier NRKs nettsjef, Frank Gander.

Ifølge Dagens Næringsliv er representanter for en rekke norske mediehus er invitert til møte med Facebook for å bli presentert for konseptet Instant Articles. Dette er en form for nyhetstjeneste som gjør det mulig for ulike medier å publisere artikler direkte på Facebook, uten at leserne må klikke seg inn på det aktuelle mediets nettside, og bruke tid på å laste artikkelen der.

Økning i lesertall er gulroten mediene lokkes med, mens Facebook beholder leserne på sine nettsider.

LES OGSÅ: Du må fremdeles betale for NRK

NRK og reklame

Med amerikanske medier har avtalen vært at mediene får beholde 100 prosent av inntektene fra annonsene de selger selv, mens Facebook får 30 prosent av annonsene som de selger for mediene.

Som lisensfinansiert allmennkringkaster har ikke NRK reklame på TV, unntatt sponsorplakater under store arrangementer. På nett har NRK anledning til å ha reklame i dag, men de benytter seg ikke av dette.

– Det vil være helt uakseptabelt at lisensfinansierte NRK forsyner seg av det tradisjonelle reklamemarkedet, for ikke å snakke om å gi Facebook statsfinansiert innhold Facebook kan selge på, sier redaktør for TV2.no, Bård Espen Hansen.

– Dette vil sette den kommersielle mediebransjen under ytterligere press, noe jeg ikke tror NRK ønsker å bidra til, i tillegg til at det vil gi grunn til å stille store spørsmål ved legitimiteten til NRK-lisensen, fortsetter han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Dilemma

Gunn Enli, professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener NRKs eventuelle samarbeid med Facebook er en veldig interessant problemstilling.

– Dette illustrerer allmennkringkasterens dilemma i en digital tidsalder. Grenseoppgangen mot kommersielle partnere, som Facebook, bør være tydelig med hensyn til inntjeningsmodeller og redaksjonell uavhengighet, sier hun. Samtidig kan det straffe seg for NRK å sitte på gjerdet når andre medier blir med i Facebook-samarbeidet.

– Behovet for å gjøre innhold tilgjengelig på alle plattformer, og fortsatt være relevant for alle publikumsgrupper, er også en del av allmennkringkastingens oppdrag. Facebook har blitt en dominerende «super highway» for informasjonsspredning i Norge, som det er vanskelig å komme utenom. Men dilemmaene er åpenbare for alle redaksjoner, og særlig for lisensfinansierte selskap, sier Enli.

LES OGSÅ: – NRK rammer ikke lokalavisene

Stortingsmeldingen

NRKs digitale rolle har vært debattert det siste året, da stortingsmeldingen om allmennkringkastere ble lagt fram før sommeren. At NRK som statsfinansiert kanal går i direkte konkurranse med de kommersielle nettavisene, har vært argumentet for at NRKs rolle må begrenses. Dette skal diskuteres videre i mars, når Stortinget skal behandle stortingsmeldingen om NRKs framtid. I denne foreslår regjeringen dessuten å fjerne NRKs mulighet til å ha reklame på nett.

LES OGSÅ: – Trist med NRK som undergraver sin profil

Til sengs med Facebook

– NRKs statsfinansierte innholdsproduksjon er allerede krevende for resten av mediebransjen, og NRK har blitt tvunget til å justere kursen på flere områder der man har operert i direkte konkurranse med den kommersielle delen av bransjen. NRK måtte for eksempel hoppe av samarbeidet med Den Norske Turistforening rundt tur-nettstedet Ut.no. Og før jul ble satsingen på å arrangere eventer gjennom NRK Aktivum lagt ned som følge av Stortingsmeldingen om NRK, som gir tydelige signaler om innstramming i NRKs kommersielle handlingsrom, sier TV 2-redaktør, Bård Espen Hansen.

Han tror ikke NRK vil gå inn i samarbeidet med Facebook.

– NRK-ledelsen er klok og ser at nedsiden er betydelig større enn oppsiden. De setter ikke lisensen på spill ved å gå til sengs med Facebook, sier han.

LES OGSÅ: Hva vil Høyre med NRK?

BBC

Allmennkringkasteren BBC sa til The Telegraph i mai i fjor at de ikke vil ha reklame i sin feed når deres artikler er del av Instant Articles.

Frank Gander forteller at NRK ikke har tatt noen avgjørelse med hensyn til om de vil bli en del av Instant Articles, eller hvordan de vil forholde seg til annonser.

– Alt er veldig hypotetisk foreløpig. Vi er opptatt av å lære mest mulig og starte en dialog, så får vi se hva som kommer ut av det, sier han.

Gander ser for seg at det meste ved NRKs samfunnsoppdrag vil bli diskutert i tida framover.

– At folk er opptatt av hvordan vi skal løse oppdraget vårt er bare en styrke for NRK. Vi har – og har hatt – en rekke gode samarbeid med kommersielle medieaktører, blant annet med mange lokal- og regionalmedier under fjorårets valgkamp. Vi jobber nå for å tilrettelegge mer av denne typen samarbeid. At noen kommersielle kan få en merverdi av vårt innhold er sånn sett ikke noe nytt, selv om styrkeforholdet i denne sammenhengen er annerledes. Nettopp av den grunn har NRK sagt at vi ikke skal være en «first mover» med Facebook, men være i dialog med resten av det norske mediemarkedet og se strømningene der, sier Gander.

LES OGSÅ: Mener NRK mangler kulturprofil

Mer fra Dagsavisen