Kultur
Netflix’ Roald Dahl-filmatiseringer er en sann fornøyelse
Wes Andersons filmatiseringer av Roald Dahls historier er et rent overskuddsprosjekt.
Benedict Cumberbatch spiller Henry Sugar i filmversjonen av Roald Dahl-novellen «The Wonderful Story of Henry Sugar», utgitt i 1977.
Netflix
Wes Anderson er en travel bie for tiden, og står nå klar med det som teknisk sett er hans andre av totalt seks nye filmer i år. Tidligere i sommer var han kinoaktuell med «Asteroid City», som kanskje var litt mer anstrengt, uinspirert og selvplagierende enn den hadde godt av. «The Wonderful Story of Henry Sugar» føles imidlertid som et skikkelig overskuddsprosjekt, en visuelt delikat utbrettsbok og den ene fire Roald Dahl-novellefilmer Anderson har skapt for Netflix.
Den hadde sin verdenspremiere på Venezia-festivalen for noen uker siden, og er nå strømmeklar som et produkt fra den tapte tidsalderen da Netflix fortsatt kunne slenge ut penger som en full sjømann på landlov med lottogevinst, da de for et par år siden kjøpte filmrettighetene til Roald Dahls samlede verker for solide 7.4 milliarder kroner. Kanskje ikke rart de sliter litt med finansene, må stramme inn livremmen og sette opp prisene. Men en sånn investering må utnyttes, så Netflix har blant annet finansiert den animerte storsatsningen «The Twins», som kommer i 2025, sammen med en planlagt nyinnspilling av barnebokklassikeren «Matilda».
Før den tid virker Wes Anderson som et selvskrevent navn til å tolke Roald Dahl; han sto tross alt bak den fantastiske Dahl-dukkeanimasjonen «Den fantastiske Mikkel Rev» (2009). «The Wonderful Story of Henry Sugar» er basert på novellesamlingen med samme navn fra 1977, som understreker at Roald Dahl gjorde mye mer enn å bare skrive barnebøker. Han tok sitt utgangspunkt i den forholdsvis sanne historien om den pakistanske fakiren Kuda Bux, som Dahl intervjuet til magasinet Argosy i 1952. Artikkelen ble bearbeidet (eventuelt resirkulert) til en fiktiv novelle nesten 25 år senere, som beholdt mange av de samme biografiske detaljene.