Kultur

Etter 40 år med 40 konserter i Norge: Nå kommer Elton John for siste gang

Neste helg, 21. og 22. mai, spiller Elton John sine siste konserter i Norge. Helt sikre på sånt kan vi aldri være, spesielt ikke i hans tilfelle, for mye tyder på at han har likt seg godt her i landet.

Elton Johns norske avskjedskonserter skulle egentlig gått av stabelen på Telenor Arena på Fornebu i september 2020. De ble utsatt til oktober 2021 på grunn av pandemien, men da måtte sangeren selv avlyse på grunn av en hofteoperasjon. Nå er endelig alt klart. Til gjengjeld kommer han med et enda større show enn opprinnelig planlagt, fordi scenen er designet for større utendørskonserter senere i sommer, San Siro, Anfield, Hyde Park og sånt. Altså en litt annen utgave av “The Farewell Yellow Brick Road Tour” enn Bergen fikk oppleve i 2019.

Begrepet «norgesvenn» blir ofte brukt i nedsettende mening om artister som har sett sine beste dager, og gjerne reiser rundt i Norge for å sope opp de siste restene av oppmerksomhet. Oftest ganske misvisende, siden de turnerer tilsvarende ofte i en rekke andre land, og fortsatt har en rekke gamle tilhengere. Elton John er uansett uomtvistelig en av verdens største konsertattraksjoner. Han har likevel besøkt 15 byer og steder i Norge i årenes løp. Bob Dylan har «bare» ti. Egentlig et formidabelt tall det også, for en sanger vi lenge trodde vi aldri kom til å få oppleve live. Elton John og Bob Dylan er de beste eksemplene på artister som tydeligvis aldri får nok av å opptre, selv om de neppe må gjøre det for pengenes skyld.

Med neste ukes konserter i Bærum legges enda et sted til på konsertlista til Elton John. Han har ellers spilt i Trondheim, Bergen, Stavanger, Langesund, Fredrikstad, Kristiansand, Haugesund, Skien, Tromsø, Larvik, Ålesund og Hamar – i noen av disse byene flere ganger. Tilsammen 40 konserter. Han har vært 17 ganger i Oslo Spektrum etter vår opptelling. Siden starten har konsertene vært arrangert av Gunnar Eide Konsertdireksjon, som senere ble innlemmet i Live Nation – helt tiden med Rune Lem i spissen for begivenhetene: – Det kom en tid da flere store artister begynte å spørre om hvorfor de bare skulle spille i hovedstedene. Markedene ble proffere. Lokale arrangører ble flinkere, forklarer Lem om denne desentraliseringen av virksomheten.

– Vi snakket om det på kontoret her en dag, vi som har vært her lenge. Vi har alltid gledet oss til Elton John og folkene hans kommer, det er så hyggelig at det nesten er som å få familien på besøk. Det blir rart når han er her for siste gang. Vi formoder det er siste gang, sier Lem, som forteller at det alltid er mye å smile av: – Han går av scenen i Spektrum, kommer ned trappa der vi sitter med avregningen, river opp døra og spør «hvor mye har jeg tjent». Det er en sånn selskapsgreie han gjør. Så går han opp igjen og gjør ekstranummer, sier Rune Lem.


Elton John tramper i klaveret under sitt første norgesbesøk, i Drammenshallen i 1982.


Elton Johns aktiviteter i Norge er en påminnelse om at å få store artister på besøk ikke alltid har vært en selvfølge. Da han gjorde sin første opptreden i Norge, i Drammenshallen 4. mai 1982, hadde han allerede vært en av verdens største artister i ti år. Han var på vei inn i en periode som ikke skulle bli hans beste, hverken personlig eller musikalsk. Detaljene om de første konsertene kan vi følge gjennom fjorårets praktbok «Lyd og ulyd i Drammenshallen» av Anders Palm. Her kommer det fram at stemningen den første konserten i Norge bar preg av at sangerens favorittlag Watford den samme kvelden var i ferd med å spille seg opp til den øverste divisjonen i engelsk fotball. Rune Lem husker at han fikk lapper med stillingen sendt inn på scenen med korte mellomrom.

I Drammen rapporterte Fremtiden om en elendig start på konserten i 1982, som imidlertid fort tok seg opp: «Et variert og godt program ble gjennomført, og showet Elton ga sine fans vil nok mange huske. Et forholdsvis begrenset lyd- og lysanlegg sørget for de effektene som Elton John trenger. Resten skaper han selv, gjennom sine prestasjoner som artist», sto det der. I Nye Takter meldte Jostein Pedersen at «på grunn av vaktenes påpasselighet lot ikke publikum seg ordentlig rive med før etter vel to times konsert, der det til gjengjeld ble fem ekstranumre i løpet av en ekstra halvtime»..

Konserten var utsolgt, med 5.000 mennesker i hallen. Billettene kostet 100 kroner, noe som tilsvarer 320 i dag. Dette er omtrent det samme som det koster å se en alminnelig godt kjent norsk artist nå for tida.

2. mai 1984 var han tilbake. Fremtiden var igjen fornøyd: «I det ene øyeblikket nesten smeltet Elton John bak mikrofonen, i sine ytterst følsomme ballader, deretter kunne han trå til på pianoet i reneste Jerry Lee Lewis-stil før han spratt rundt på scenen som en ping-pong-ball og trakk i bukseselene sine.»

Siste gang Elton John var i Drammen var 10. april 1989. Neste gang tok Oslo Spektrum over norgeskonsertene. Der var jeg til stede selv, og fikk et stusslig første møte med superstjerna. «Trøtt Elton» var overskriften. Han var delvis skjult bak et elektrisk piano gjennom hele konserten, «ingen stor personlighet der han sitter, bare en stor popstjerne på jobb». Band og korister lagde en arenalyd som ikke kledde sangene. Det skal sies at publikum hørtes ut som elsket ham.

Jeg så ham selv igjen i 1998. Nå var tonen bokstavelig talt en annen. Det var en sprekere og mer utadvendt mann som sto på scenen, det virket som om selvtilliten var tilbake for fult, og anslaget på flygelet var tyngre. Da trengte ikke bandet hans å bråke så mye som før heller. Og sånn har han fortsatt hele veien.

Elton John på enda en konsert i Oslo Spektrum, i november 2000.

Alle som har fulgt Elton John i noen år, sett spillefilmen «Rocketman» om livet hans, eller lest selvbiografien «Meg» i 2020 vet at han hadde startet et nytt og bedre liv. Jeg går tilbake og ser på rapportene fra alle disse konsertene, og ser at jeg har vært veldig godt fornøyd. – Jo eldre jeg blir, jo bedre liker jeg å komme hit og spille, sa han selv mot slutten av en lørdagskveld i 2013. Det gikk an å tro at han mente det. Den da 65 år gamle, lille giganten var på scenen i nærmere tre timer, for det meste med stemmen på sitt mest fyldig sjelfulle og med så kraftfulle anslag på tangentene at vi ble engstelige på flygelets vegne. Nesten etter hver eneste sang reiste han seg fra krakken og gikk rundt på scenen for å takke for oppmerksomheten. At stemningen på store konserter er så entusiastisk, er ingen selvfølgelig sak. Igjen må vi tenke tilbake med forbauselse på de første konsertene hans i Oslo Spektrum, i 1992, da det ikke virket som om han hadde mer igjen å gi.

Elton John har en innbitt oppfatning om at «the show must go on». Også under vanskelige omstendigheter. I 2000 kom et innbitt rettsoppgjør mot hans tidligere manager John Reid, om inntekter som forsvant. Hvordan gjorde Elton John sine forberedelser til å vitne i Londons Royal Court of Justice? Jo, han fløy fram og tilbake til Oslo, for å spille to kvelder i Oslo Spektrum. Helt alene på scenen, mens det var som vanlig utsolgt ute i salen. Sist vi så Elton John samme sted, endte kvelden med at han skrev autografer på scenen, og senere dukket opp i inngangspartiet for å møte fansen. Elton John har ikke sagt at han skal slutte å gjøre konserter. Dette er avskjedsturneen, men om han nå velger å gi seg for godt er det ham vel unt.


Mer fra Dagsavisen