Kultur

Denne forestillingen sørget for tidenes publikumstall på Det Norske Teatret

Kan notere seg det beste publikumstallet i teatrets historie i løpet av 2018.

Folk strømmer til Det Norske Teatret som aldri før. I 2018 hadde teatret hele 276.082 besøk, som er det høyeste publikumstallet i teatrets 106-årige historie.

– Dette er stor stas. Dette er det beste året i teatrets historie, sier teatersjef Erik Ulfsby.

Det er suksessmusikalen «The Book Of Mormon» som har skapt rekordbesøk for Det Norske Teatret de siste to årene, og gjort at det nå er til landets største teater.

(Også Nationaltheatret hadde publikumsvekst i 2018, se nederst i saken.)

«The Book of Mormon» hadde premiere på Det Norske Teatrets hovedscene september 2017, og ga et hopp i publikumsbesøk fra 2016 til 2017, med en økning på nesten 22 prosent fra året før, til et samlet besøkstall på 267.792. For 2018 ble økningen på drøyt 10.000 besøk, til ny rekord.

87.842 løste billett til «The Book of Mormon» på Det Norske Teatrets hovedscene i 2018, mens 18.037 så forestillingen på Kilden kulturhus i Kristiansand. Belegget på hovedscenen er hele 88 prosent, også det ny rekord, med god margin, for årsbesøk på hovedscenen.

Les også: Travelt år for suksesskomiker

By i vekst

– I en by som blir større er det fint at teateret også er i vekst. Den markante økningen i besøkstall de siste årene viser at vi oppleves relevant for den økende befolkningen i Oslo, sier Erik Ulfsby, som neste år tar fatt på sitt tredje åremål som sjef for Det Norske Teatret. For 2018 trekker Det Norske Teatret også fram gode besøkstall for ny norsk dramatikk på scene 2 og scene 3. Best besøkt på scene 2 var «Det går betre no» av og med Bjarte Tjøstheim, mens de tre best besøkte på scene alle var ny norsk dramatikk.

– At «The Book of Mormon» er sett av over 100.000 i 2018 er svært hyggelig. Men bredden i repertoaret er en viktig årsak til at vi har publikumsvekst, understreker Ulfsby.

– Vi lager ikke et repertoar styrt etter publikums etterspørsel, vi lager et repertoar vi tror er interessant for ulike grupper, slik at flest mulig kan finne noe de opplever som relevant. Tallene for 2018 tyder på at vi treffer bredt. Ambisjonen framoverer å bruke suksessen til å være enda mer kunstnerisk ambisiøse.

Les anmeldelsen av «Det går betre no» : Bjarte Tjøstheim: Ser angsten i hvitøyet

Til Grorud

En annen av Det Norske Teatrets suksesser i 2018 har vært «Blokk til blokk», om hip hop og oppvekst i Groruddalen. Det blir åpningsstykket i Det Norske Teatrets nye Groruddalen-satsing 23. januar. Da begynner Det Norske Teatret å bruke Rommen scene som satellittscene, i samarbeid med Stovner Bydel. I juni blir det urpremiere på Rommen Scene på dramatiseringen av suksessromanen «Tante Ulrikkes vei».

– Vår nye scene ligger like ved Rommen skole, der et flertall av elevene har foreldre eller besteforeldre som er kommet til Norge fra andre land, eller selv er kommet hit fra andre land. Dette er en gruppe som i mindre grad enn andre bruker teateret. Derfor flytter vi nå teateret nærmere publikum, sier Ulfsby.

Les anmeldelsen av«Blokk til blokk»: Denne forestillingen bør bli obligatorisk

Musikal-debatt

«The Book of Mormon» solgte 53.000 billetter i 2017 og nærmere 100.000 i 2018. Det går fortsatt for fulle hus, med forestillinger fram til juni. I november overtar musikalen «Charlie og sjokoladefabrikken» på hovedscenen. Før jul fikk Det Norske Teatret kritikk fra direktøren for private Folketeatret i Oslo, for å motta massiv statsstøtte samtidig som de setter opp kommersielle musikalstykker i konkurranse med private teatret. Det Norske Teatret mottok 175 millioner kroner i statsstøtte for 2018.

– Forestillinger som «The Book of Mormon» og «Charlie og sjokoladefabrikken» er en sentral del av Det Norske Teatrets virksomhet. Vi har hatt brede musikalforestillinger på nynorsk gjennom hele vår 106 årige historie. At disse forestillingene ikke skulle eksistere på nynorsk er utenkelig. Det Norske Teatret er et vesentlig språkpolitisk instrument i Norge. Vi kan ikke redusere våre språkpolitiske oppgaver fordi et privatteater ønsker seg andre rammevilkår, understreker Ulfsby.

– Andelen besøk på denne typen forestillinger utgjør dessuten en mindre andel av totalen nå enn tidligere. Da Det Norske Teatret spilte Les Misérables i 1988 ble forestillingen sett av 153.000 av et totalbesøk på 188.000. Det sier litt om forskjellen, og om en positiv utvikling for teatret.

Les også: Her er teatervåren

Artikkelen fortsetter under bildet.

Best besøkt på National-theatret: «Ulven». FOTO: NATIONAL-THEATRET

Økning på Nationaltheatret

Nationaltheatret økte med over 20.000 besøk i 2018, og endte på 243.273 besøkende.

– Vi er svært fornøyd med 2018, både kunstnerisk og med tanke på publikumsoppslutning, heter det fra teatersjef Hanne Tømta i en pressemelding. 
Etter en markant økning i 2015 og 2016, fra et nivå på drøyt 200.000 til over 270.000, gikk besøket ned i 2017 til 224.142. 
De siste to årene har Det Norske Teatret dermed passert Nationaltheatret i besøkstall. Nationaltheatret hadde større økning i antall besøkende for 2018, men Det Norske Teatret er fortsatt langt foran i totalbesøk. 
– Årets tall viser at vi er på god vei tilbake til rekordoppslutningen Nationaltheatret hadde i 2016, mener Hanne Tømta.  
Familiemusikalen «Ulven» var mest sett på Nationaltheatret i 2018 med 36.500 besøk.

Les også: «Ulven»: Når tamdyret tennes

Publikumsbesøk Nationaltheatret/Det Norske Teatret 2013–2018

Nationaltheatret og Det Norske Teatret er Oslos to nasjonale teaterscener. For 2018 fikk Nationaltheatret 199 millioner kroner i driftstilskudd over statsnudsjettet. Nynorskscenen Det Norske Teatret mottok 175 millioner kroner i driftstilskudd. Her er besøkstallene for de to teatrene de siste fem årene:

Nationaltheatret
2013: 209.873
2014: 214.332
2015: 260.065
2016: 274.529
2017: 224.142
2018: 243.273

Det Norske Teatret
2013: 208.886
2014: 206.762
2015: 220.357
2016: 220.011
2017: 267.297
2018: 276.082

Mer fra Dagsavisen