Kultur
Tar føringen i Hamlets dødsdans
Den kompromissløse koreografen Alan Lucien Øyen vil sprenge Nasjonalballettens grenser. Med «The Hamlet Complex» ønsker han å si noe nytt om den danske prinsen Hamlet.
– Hver gang man sier «I love you» avslører man at man trenger gjensidighet. Det er et hull inni oss, og det er skamfullt, sier Alan Lucien Øyen. Fredag er det premiere på hans «The Hamlet Complex» på Operaens hovedscene.
Mimsy Møller
Noe stinker i Nasjonalballetten. Det er kroppen til Hamlets far som gir fra seg en kvalmende lukt, og over liket skriker Hamlet: «God he stinks! My father didn’t stink like that!». Det er hovedrolleinnehaveren Silas Henriksen som roper. I midten av en scene fra den snart premiereklare ballettoppsetningen «The Hamlet Complex» på Operaens hovedscene, nekter han som Hamlet å identifisere farens lik. Sammen med koreograf Alan Lucien Øyen terper han replikkene ballettdanseren ikke er vant med å ha. Samtidig har en lapp fra systua sneket seg opp ved siden av koreografen: «Alan! Svart likpose. Kanskje litt for liten? Utangspunkt for å lage større. Vet ikke hvor holdbar den er om den skal dras over gulvet med noen inni. Har 2 til nede. Carl».
Les også: Dette kan du glede deg til på Oslos teaterscener i høst
Hamlet-komplekset