Kultur

Reisebremsen på

KOMMENTAR: Kuppene i år gjør du på langdistansereiser.

Nordmenn er blitt et av de mest reisende folkeslag på kloden i forhold til folketallet. Men tida der vi kastet oss på et billigfly til London torsdag og tok en svipptur til Køben uka etter, kan være over. Flere faktorer gjør at nordmenn kan komme til å reise noe mindre i året som kommer – i alle fall utenfor landets grenser. Den stabilt svake kronekursen er en av de viktigste årsakene. Den har gjort ferien 20–30 prosent høyere på kort tid til en rekke land, og et hotellrom som kostet 2.000 kroner i London i fjor, koster nå plutselig 2.600 kroner. Samtidig spår SSB også at den norske kjøpekraften, for første gang 27 år, vil stagnere eller gå ned, i 2016.

Det gir seg utslag i kjøligere ferieforventninger. Ifølge en fersk undersøkelse utført av Norstat for reisesøkemotoren Finn.no, oppgir én av fem nordmenn at kronekursen sannsynligvis vil påvirke ferievalget deres i 2016. 44 prosent antar at årets feriebudsjett blir likt som i fjor, mens andelen som planlegger å bruke mer enn 20.000 kroner per person har sunket fra 18 prosent i fjor til 10 prosent i år. Men det samme, eller lavere, feriebudsjettet vil neppe gi deg den samme fine ferien som i tidligere år – siden alt er blitt dyrere. Mange nordmenn fikk sannsynligvis også en liten prisoppvekker, da de fikk regningen etter sommerens sydenutskeielser. Derfor svarer kun én av fire nordmenn i år, mot én av tre i fjor, at de skal på mer enn to eller flere utenlandsreiser i år. Men de eldre, over 60, er fortsatt ivrige, av dem planlegger én av tre å reise på minst tre utenlandsreiser neste år.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Også pakkereisene og flyreisene er blitt markant dyrere i år, spesielt siden inngangen av sommerferien, da bookingene økte kraftig på grunn av det dårlige været. I 2014 var snittprisene på bookingene (for i snitt 2,1 personer) hos Finn.no på 10.700 kroner. I år har gått opp med 11 prosent, til 11.900. Ifølge Finn.no er det spesielt prisene på kortere reiser som har gått markant opp. Tidligere har priskrig mellom lavprisselskaper holdt prisene nede, men siden blant annet Ryanair har redusert kapasiteten sin med rundt 25 prosent i år, har prisene steget kraftig.

Kuppene i år gjør du på langdistansereiser, som har overtatt priskrigen på flere ruter, blant annet takket være Norwegians oversjøiske satsing og de statssubsidierte flyselskapene fra Midtøsten som har gjort sitt inntog på det norske markedet. Den nye flyavgiften vil imidlertid føre til dyrere reiser og et mulig rutekutt, noe som også vil være med å drive flyprisene opp. Det er svært sannsynlig at dette vil påvirke markedet, tror kommersiell direktør i Finn.no, Terje Berge. Gode tall på forhåndssalg fra charterbransjen tyder imidlertid på at nordmenn skjermer hovedferien sin, og at det heller er kortferiene nordmenn kutter ned på når feriebudsjettet blir trangere.

KOMMENTAR: Flysetesmell

I tillegg vil terrorfrykten prege oss på en ny måte. Tidligere har turistene som regel vent ganske raskt tilbake til land som har vært rammet av terror. Dette er i imidlertid i ferd med å endre seg. Egypt og Tunisia har store problemer med å garantere for turistene sikkerhet, og bookingene til Paris har falt drastisk. Sydenkuppet i år kan bli Tyrkia, som også opplever turistnedgang på grunn av frykt for terror og uro. Alt dette skaper et høytrykk på Spania, særlig Kanariøyene i vinter, der etterspørselen er langt større enn tilbudet – noe som igjen fører til rekordhøye priser.

Men den viktigste reiseselgeren er den samme som før: Stabilt ustabilt vær!

Mer fra Dagsavisen