– Dette handler om mer enn seertall. Dette går til kjernen av vårt oppdrag som allmennkringkaster: Å styrke norsk demokrati, språk og kultur. I et fragmentert mediebilde er vi i NRK en av de få nasjonale debattarenaene. Da er det en vesentlig utfordring for oss å nå de yngre gruppene med valgsendingene, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.
«Hva nå, NRK?» var tittelen på det åpne møtet i Store Studio i går, der NRK-ledelsen møtte publikum for å fortelle om statskringkasterens strategiske planer framover. Her fremhevet kringkastingssjefen spesielt hvor viktig det er for NRK å engasjere under 20-publikummet i NRKs dekning av høstens kommune- og fylkestingsvalg. NRK presenterte også foreløpige planer for dekningen av valgkampen, med en rekke initiativer på tvers av kanaler og avdelinger.
Doblet unge seere
– Ved stortingsvalget i 2013 endret vi radikalt måten vi tenkte valgkampdekning, ved å tenke valgkamp som en stor event, og invitere med hele NRK. Vi satte oss som mål å doble seeroppslutningen om valgsendingene i gruppa 20–29. Det målet nådde vi, vi doblet også seeroppslutningen i gruppen 12–19, og samtidig økte seeroppslutningen i alle aldersgrupper, forteller Linn Sandberg Skarstein, prosjektleder for NRKs valgsatsing.
– Nå har vi ambisjon om å få til en tilsvarende økning av seertallene blant unge, sammenlignet med oppslutningen om sendingene fra kommunevalget 2011, sier Skarstein.
Satsingen på valgsendinger omfatter også satsing på nett og mobil.
– Vi må klare å nå unge på de plattformene de er. Vi kan godt våge å være kule, men vi må tilby substans, fastslår Sandberg.
Les også: Åpner for diskusjon om NRK
Relevans
Under møtet fremholdt Eriksen også at en personlig ambisjon da han tiltrådte som NRK-sjef i 2013, var at NRK skulle bli en mer åpen og tilgjengelig bedrift. Et gjennomgangstema på møtet var tanken om å dele av NRKs kompetanse og motta innspill fra publikum. Kulturdepartementet har varslet en stortingsmelding om NRKs framtid før sommeren. Eriksen understreker at ambisjonene om å bli mer åpne og å nå ungdom med valgstoff, kom før den varslede stortingsmeldingen:
– Dette handler heller ikke om stortingsmeldingen. Hvis vi ikke når fram med innholdet vårt, oppfyller vi ikke allmennkringkasteroppdraget. I debatter og møter får jeg alltid høre hvor viktig det er at NRK må ha samfunnsdebatt. Men samfunnsdebatten er uviktig om ingen ser eller hører den.
Les også: – NRK rammer ikke lokalavisene
Leo og reality
Leo Ajkic blir igjen en av profilene i NRKs valgkampdekning. Det forteller Linn Sandberg Skarstein, prosjektleder for NRKs valgsatsing.
Ajkic og P3-komikerne i programmet «Verdens rikeste land» dro opp seertallene ved valgsendingene i 2013. De er med når de landsomfattende valgkampsendingene starter 17. august.
Hele NRK-apparatet landet rundt engasjeres i valgsendingene på NRK1, hvor det også kommer en ny realityserie kalt «Sosialt eksperiment».
Les også: