Kultur

Åpner for diskusjon om NRK

Hva nå, NRK? Det er spørsmålet i dag, når NRK inviterer til åpent møte i Store Studio, om allmennkringkasterens framtid.

– Idag er det ikke bare TV 2, TVNorge eller TV3 som er våre konkurrenter. Det er ikke lenger et NM, det er et VM. Og vi må levere i verdensklasse, konstaterer Vibeke Fürst Haugen.

Som programdirektør for divisjon Marienlyst er hun ansvarlig for landets største produksjonshus, med over 1.000 ansatte. De siste årene har hun ledet statskringkastingens satsing på innovasjon. Dette skal hun fortelle om i dag når NRK-ledelsen inviterer til åpent møte i Store Studio. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og den øvrige toppledelsen i NRK skal fortelle om hvordan statskringkastingen skal møte framtida (se ved siden av), og ta imot spørsmål fra salen.

Idémøter

– Mange ønsker at vi i NRK skal åpne oss mer mot omverdenen, vise hva vi driver med, og diskutere vår rolle. Det vil vi gjøre mer av framover. Det åpne møtet i Store Studio i dag er en del av dette, sier Haugen.

Vi blir med Haugen gjennom gangene i Marienlyst til ett av dagens mange idémøter i kringkastingshuset. Her sitter en gruppe medarbeidere og utvikler nye ideer til programserier innen helse og livsstil. Senere i mai er det «pitchedag», der idégrupper legger fram ideer for redaktører, som bestemmer hvilke ideer som skal bli programmer.

– Hundre ideer kan resultere i ett programkonsept. Det trengs mye kvantitet for å skape kvalitet, konstaterer Haugen.

Les også: – NRK rammer ikke lokalavisene

Skaper bråk

En del av endringen i NRKs idé- og programarbeid er å legge om fra magasinflater til programserier. De siste ukene har det vakt debatt at NRK P2 og NRK2 har endret sendeflatene og lagt ned flere kulturprogrammer.

– Folk bryr seg om programmene våre. At det blir bråk når vi gjør endringer, er et bevis på at det vi tilbyr er viktig. Det hadde vært mye verre om det ikke ble noen reaksjoner. Utvikling handler ikke om å forkaste det gamle, men å tilpasse innholdet vårt til nye publikumsgrupper og plattformer, sier Haugen.

NRK selv har tatt flere initiativer for å diskutere sin rolle som allmennkringkaster, foran Kulturdepartementets stortingsmelding om NRK, som er ventet før sommeren.

– Vi vil at NRK skal være like viktige i framtida som i dag. Da må vi endre oss i takt med publikums vaner. Før satt publikum foran TV-en og ventet på et program som skulle komme senere på kvelden. Ingen er fornøyd med det lenger, fastslår Haugen.

– Midt på 2000-tallet hadde vi en større gjennomgang av oss selv, og kom til den forstemmende konklusjonen at vi mer eller mindre hadde glemt publikum. Vi jobbet ikke godt nok sammen internt. Vi baserte oss på personlige preferanser og svogerforskning. Nå har vi jobbet metodisk gjennom ti år med utviklingsmiljøer på tvers av redaksjoner og avdelinger.

Les også:

Mer fra Dagsavisen