Kultur
Stopper «Hvaler»-kritikk
TV 2 vil nekte avisene å trykke anmeldelser av den nye storsatsingen «Hvaler» før serien har hatt premiere på TV i kveld.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
TV-serien «Hvaler» er den største dramasatsingen fra TV 2 på over ti år, lansert av kanalen som «høstens store norske familiedrama». Men kanalen ønsker ikke anmeldelser av serien før første episode har blitt vist på TV 2 i kveld. TV 2 har i stedet sendt ut anmelderkopier av serien med sperrefrist til i morgen, altså dagen etter premieren.
Liten tro på serien
Det er svært sjelden at en TV-kanal ikke ønsker anmeldelser av en ny serie i forkant av premieren. Øyvor Dalan Vik, leder i Norsk Filmkritikerlag og TV-anmelder i Dagens Næringsliv, kan ikke huske at noen TV-kanaler tidligere har operert med sperrefrister på TV-serier.
Om TV-kanalene ikke sender ut nysatsinger til anmeldelse i forkant av premieren, er forklaringen som regel at TV-produksjonen ikke har blitt ferdig i tide. Jeg kan ikke se noen grunn til at TV 2 skal ha sperrefrist på «Hvaler». Jeg forstår at enkelte medier lar være å anmelde «Hvaler» som følge av dette, sier Vik.
Hun tror dette vitner om at TV 2 har liten tro på «Hvaler»-seriens kvaliteter.
Det tyder på manglende selvtillit i forhold til eget produkt, som TV 2 ikke burde ha grunn til å ha. Dette er en storsatsing med rutinerte folk både foran og bak kamera, sier Vik.
Danne egen mening
Ifølge informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 skyldes sperrefristen at kanalen vil at seerne skal få danne sin egen mening om serien, uten å lese anmeldelser i avisene først.
Vi vil gi seerne anledning få se programmet først og gjøre seg opp sin egen mening. Vi strekker oss langt for å imøtekomme journalister og anmeldere. Men det er ikke alltid vi legger ut ting til forhåndsanmeldelse. Vi vurderer det fra gang til gang. I dette tilfellet vurderte vi det slik at vi ville la seerne få se programmet først. Vi lager TV for seerne våre, det er det viktigste.
Sperrefristen er årsaken til at Dagsavisen ikke anmelder serien.
Vi kan ikke la oss styre av informasjonsavdelinger som bruker sperrefrist som et taktisk ledd i markedsføringen av et produkt, sier kulturredaktør Mode Steinkjer i Dagsavisen.
At TV 2 først gjør sitt mest påkostede TV-drama i nyere tid tilgjengelig for anmelderne, for så å diktere vilkårene for når anmeldelsen kan trykkes, ser vi som et åpenbart forsøk på manipulasjon, sier Steinkjer.