Innenriks

– Luftig fra SV

Det er viktigere å prioritere vedlikehold av jernbanen enn lyntog, mener samferdselsministeren og slenger 4,8 milliarder kroner til vedlikehold på bordet i 2016.

Av Sofie Prestegård og Tor Sandberg

– Det nytter lite å drømme om lyntog når en ikke klarer å vedlikeholde dagens jernbane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Dagsavisen.

Han henviser til SVs Heikki Eidsvoll Holmås, som i gårsdagens utgave av Dagsavisen tok til orde for å børste støv av den gamle drømmen om høyhastighetstog i Norge.

– Det er interessant å spørre om SV gjorde noe annet enn å komme med luftige drømmer da de satt i regjering i åtte år. De prioriterte i hvert fall ikke vedlikehold. H/Frp-regjeringen har økt bevilgningene til fornying og vedlikehold med over 100 prosent, sier Solvik-Olsen.

LES OGSÅ: Vil ha ny vurdering av høyhastighetstog

Milliarder til vedlikehold

Og mer skal det bli lover samferdselsministeren, som like gjerne kommer med en budsjettlekkasje:

– I 2016 vil vi bevilge totalt 4,8 milliarder kroner til fornying og vedlikehold av jernbanen. De rødgrønne bevilget i 2013 kun 2 milliarder kroner, sier Solvik-Olsen.

– Men hva mener du om høyhastighetstog?

– Jeg mener det er urealistisk. Det er fint å ha visjoner, men her begynner SV i feil ende. Det er viktigere å prioritere at de reisene folk tar med tog hver dag er presise og pålitelige, enn å prioritere de reisene folk tar 1–2 ganger i året, sier Solvik-Olsen.

Planene om høyhastighetstog ble lagt i skuffen i 2013 av daværende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

– Vi må gjøre det viktigste først. Det er å lage et godt togtilbud rundt de store byene, uttalte Arnstad da.

LES OGSÅ: Togsuksessen

– For lave ambisjoner

Siden er det iverksatt en rekke store jernbaneprosjekter, mens andre prosjekter begynner å nærme seg sin fullførelse. Felles for mange av dem er at de ikke er gode nok. Det mener i hvert fall Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

– SV vil ha omkamp om høyhastighetstog, men kampen foregår nå. Nå bygges det for eksempel jernbane langs Mjøsa som er dimensjonert for bare 200 kilometer i timen, og ved Eidsvoll får vi et strekk på kun 130 kilometer i timen, påpeker Elvestuen.

Han mener ambisjonsnivået på prosjektene må heves, slik at det blir mulig med hastigheter på 250 kilometer eller mer.

– Forholdene ligger godt til rette for høyhastighetstog i Norge, mener Elvestuen, stikk i strid med hva som er Solvik-Olsens oppfatning.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Mer fra Dagsavisen