Innenriks

Togsuksessen

Antallet passasjerer har gått rett til værs etter at det ble satt inn hurtigtog mellom Oslo og Stockholm.

Bilde 1 av 2

– Trafikken de tre første ukene har vært over all forventning. Allerede kan vi notere oss en økning i antallet reiser med 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier Petter Essén, forretningssjef i det svenske jernbaneselskapet SJ.

Målet for SJ da de satte inn hurtigere tog mellom de to hovedstedene fra 10. august, var en gradvis vekst i antallet passasjerer på 20 prosent i løpet av halvannet år. Nå har Essén fått blod på tann.

– Hvis trenden holder seg, vil vi selvsagt se på muligheten for flere avganger hver dag for å kunne betjene våre nye kunder på en enda bedre måte, opplyser han.

Samtidig melder Avinor om 1,3 prosent færre flypassasjerer tur-retur Oslo – Stockholm i august.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Halvannen time raskere

Styrkingen av togtilbudet mellom Oslo og Stockholm innebærer at reisetida er redusert med om lag halvannen time på de raskeste avgangene. Dermed kan det nå ta bare om lag fire og en halv time fra det blåses klar til avgang på Oslo S til toget tøffer inn på Stockholms Centralstation. Samtidig er antallet daglige avganger i hver retning økt fra to til tre.

– Dette viser hvor viktig det er å satse på tog mellom de store byene som et alternativ til flytrafikken. Nå bør det satses på tilsvarende måte mellom Oslo og Bergen, Oslo og Stavanger og Oslo og Trondheim.

Slik kommenterer Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, SJs økning i passasjertallene.

Samtidig påpeker han at det nå ikke er stort som skiller reisetida med tog og fly på strekningen Oslo – Stockholm, hvis man tar alle tidstyvene i betraktning.

Det samme var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) inne på da han var med på lanseringen av det nye og raskere togtilbudet for få uker siden.

LES OGSÅ: Tøffe togtider

– Enklere reise

– Mange reisende vil sette pris på å slippe innsjekking, sikkerhetskontroll og bytte av transportmiddel for å komme seg fra den ene hovedstaden til den andre, uttalte han da.

Solvik-Olsen påpekte også at toget er et «miljøvennlig alternativ til fly».

Nå er det årlig om lag 1,4 millioner reisende mellom de to byene som velger fly.

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog skriver i en e-post til Dagsavisen at det «selvsagt er gledelig at toget har fremgang mellom våre to hovedsteder».

– Kan kortere reisetider få samme effekt i Norge?

– En studie for noen år siden viser at tog blir svært konkurransedyktig mot fly hvis reisetida kommer ned mot 3–3,5 timer på eksempelvis Bergensbanen, svarer Lundeby.

Men han påpeker også at noe av SJs suksess kan skyldes økt markedsføring og medieoppmerksomhet.

Mer fra Dagsavisen