Nyheter

Går for dobbel bomring i Drammen

– Det som kommer nå må bompengefinansieres, konstaterer Høyre-leder Fredrik Haaning.

– Jeg er for at alle skal være med å betale, det er det som er rettferdighetsprinsippet, sier leder i Drammen Høyre, Fredrik Haaning til Dagsavisen Fremtiden.

Onsdag kveld var det folkemøte om Buskerudbypakke 2 på Papirbredden i Drammen. Under møtet ble det gjort ganske klart fra ledende aktører at det er mer eller mindre umulig å få til en slik bypakke uten bompengefinansiering.

Les også: Dette skjer med bypakka framover

To bomringer

– Jeg tror vi bare kan konkludere med at det blir bompenger. Den forrige bypakka for Drammen innebar ikke bompenger, men det som kommer nå må bompengefinansieres, mener Haaning.

Han mener et toringssystem med én bomring i sentrum av Drammen og én litt lenger ute i bydelene fremstår som den beste løsningen.

– Det er vårt forslag det, sier Ståle Sørensen, leder i Drammen MDG om de to bomringene.

I dette tilfellet altså MDG og Høyre på linje.

– Halvparten av poenget med bommene er å få til en trafikkreduksjon, så vi er for en bomring hvor alle bydeler er med og betaler, sier Sørensen.

Gro Nyhus, som har jobbet iherdig for å hindre bompengebetaling innenfor Drammens kommunegrenser, står imidlertid på sitt.

– Det er positivt at folk fikk komme med innspill her, og nå må vi først og fremst prøve å gå samlet mot en god pakke, så får heller bommer og bompenger bli neste tema, sier hun.

Flere av innspillene fra de rundt 50 som hadde møtt opp på folkemøtet på Papirbredden handlet om forbedringer som kan og bør gjøres for syklister og for kollektivtransport. Bedre muligheter for sykkelparkering og merking av hvilke busser man kan ta til de mest populære turområdene i Drammen, var blant forslagene.

– Hvis ikke så mange i Drammen kommune hadde fått gratis parkeringskort, kunne det kanskje blitt mindre trafikk i byen, sa en av de oppmøtte.

4–5 alternative pakker

Folkemøtet kom i gang på grunnlag av at arbeidet med Buskerudbypakke 2 tidligere i år havarerte, og denne gangen er målet å ha en grundig prosess hvor innbyggerne i området som kalles Buskerudbyen skal være mer involvert i arbeidet med å utforme transportpakka.

Denne gangen vil sekretariatet i Buskerudbyen presentere flere forskjellige alternative bypakker som så skal ut på høring, blant annet basert på innspill fra innbyggerne i området.

Det vil være mulig å sende inn innspill fram til 30. september.

Leder for sekretariatet i Buskerudbyen, Tor Atle Odberg, understreket at det er på tide med et nytt løft for Drammen.

– Det meste av gjennomgangstrafikken forsvant med Veipakke Drammen, og man fikk strandpromenade, den fantastiske brua Ypsilon og mer til. Det har blitt en bedre by å være i. Nå er det på tide med nye tiltak, sa han.

kenneth.lia.solberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen