Nyheter

Sykkelfeltene i Ferjestedsveien offisielt åpnet: – Dette er bare starten

Med bred, rød asfalt på begge sider og enveisregulering for biltrafikk, skal første ledd i Fredrikstads offensive sykkelsatsing få flere til å ta tohjulingen fatt.

– Ferjestedsveien er en del av det fremtidige nettet av sykkelveier. Det må bygges ut flere sykkelveier i både sentrum og omlandet, og Ferjestedsveien var en passe enkel gate å starte med. Den er også veldig viktig i dag, fordi den er godt benyttet og er en viktig kobling mellom Østsiden og sentrum, forteller leder for sykkelprogrammet i Fredrikstad kommune Øystein Buran til Dagsavisen Demokraten etter den seremonielle åpningen.

Han presiserer at grepet med å gjøre om Ferjestedsveien og deler av Phønix gate på Cicignon til enveiskjørte for biltrafikk, flankert av brede sykkelfelt i rød asfalt, bare er første etappe i en lang portefølje av kommende sykkelprosjekter i Fredrikstad.

Jan Henrik Lund fra Syklistenes Landsforening Nedre Glomma (t.v.) og leder for sykkelprogrammet i Fredrikstad kommune, Øytein Buran (t.h.) under åpningen av nytt sykkelanlegg i Ferjestedsveien og Phønix gate.

Folkehelse- og klimaeffekt

Det var ordfører Siri Martinsen (Ap) som fikk æren av å klippe snoren. I sin tale la hun blant annet vekt på at dette er et grep fra kommunen for å få opp andelen som benytter seg av tråkraft og to hjul for å komme seg fra A til B, og at det særlig i byens sentrum har vært et manglende tilbud for dem som ønsker dette.

– Vi skal gjøre det enklere for alle å sykle i Fredrikstad – barn, eldre og alle oss imellom. I dag er det sånn at cirka hver 20. person velger sykkel til sine daglige reiser, men vi har et kortsiktig mål om å tredoble dette, uttalte Martinsen.

– Sykkelveier av høy kvalitet som henger sammen, gir syklistene et helhetlig og trygt tilbud på sine reiser, og det er helt avgjørende dersom Fredrikstad skal bli en sykkelby, la hun til.

Det er helt essensielt å lage sykkelanlegg som føles trygge for de som sykler på det

—  Øystein Buran

Martinsen trakk også fram at dette prosjektet er et lite bidrag i den store klimadugnaden, og at det nye sykkelanlegget er en av veiene som leder til kommunens fjerde største skole.

– Det er selvsagt svært viktig at elevene på Cicignon får en tryggere skolevei, men også det at vi får lagt godt til rette for at elevene kan sykle til skolen. For det er jo et folkehelseaspekt her også, utdyper ordføreren overfor Dagsavisen Demokraten.

Ordfører Siri Martinsen (Ap) i samtale med elever fra Cicignon skole under åpningen av nytt sykkelanlegg i Ferjestedsveien og Phønix gate.

Ris og ros

I tillegg mener hun Fredrikstad er avhengig av en offensiv sykkelsatsing for å oppfylle ambisjonen om at all vekst i persontransport skal tas gjennom kollektivtilbud, sykkel og til fots – det såkalte nullvekstmålet.

– Skal vi nå det målet må vi få flere til å benytte sykkel og gange, så dette er en helt nødvendig ting for å nå målet på en god måte. Jeg kan også si at de gangene jeg selv har syklet til jobben da det var ett sykkelfelt her, så gikk det veldig fint på vei til. Men jeg opplevde også den frustrasjonen som oppstår når folk skal tilbake, med usikkerhet rundt om man faktisk skulle være i sykkelfeltet eller på riktig side av veien. Så dette handler også om trygghet og sikkerhet, sier Martinsen.

Tilrettelegging må komme først, og så kommer syklistene etterpå.

—  Jan Henrik Lund

Den endelige prislappen på prosjektet er enda ikke klar, fordi man ikke er ferdig med sluttoppgjøret. Da Fredrikstad kommune på sine egne Facebook-sider delte nyheten om at den første røde asfalten var lagt tidligere i høst, varierte reaksjonene i kommentarfeltene fra ros og applaus til beskyldninger om feilprioriteringer og pengesløseri.

– Jeg har full forståelse for det, og det er også en sånn situasjon at det er veldig få som sykler i Fredrikstad i dag, og dermed få å snakke med som har erfaring med å sykle selv og vet litt hva det dreier seg om. Men det vi vet fra andre byer både i Norge og internasjonalt, er at det er helt essensielt å lage sykkelanlegg som føles trygge for de som sykler på det, og som også er sikre – altså at vi unngår ulykkene, sier sykkelprogramleder Øystein Buran.

Han peker på at dette er særlig viktig om man skal klare å få opp sykkelandelen i Fredrikstad fra 4 til 12 prosent.

– Det er få som sykler i dag, og hvis flere skal begynne å sykle, så betyr det at vi får mange som prøver dette for første gang. Tenk deg at de tar med seg sykkelen ut, men så opplever de at det ikke er noe eget felt å sykle på. Så kommer det brått en buss på venstre side, og så en lastebil, så må du opp på fortauet der det er masse fotgjengere. Da tenker man litt sånn at «dette var kanskje ikke så veldig ålreit?», og så går man tilbake til for eksempel bil. Derfor må vi rett og slett gi de syklende et eget areal, som oppleves trygt, og det er det vi har gjort her i Ferjestedsveien nå, sier Buran.

Ordfører Siri Martinsen (Ap) klipper snora for nytt sykkelanlegg i Ferjestedsveien og Phønix gate, flankert av Jan Henrik Lund fra Syklistenes Landsforening Nedre Glomma (t.v.) og leder for sykkelporgrammet i Fredrikstad kommune Øystein Buran.

Syklistene gleder seg til mer

Tidligere har også NAFs lokalavdeling i Fredrikstad gjennom flere debattinnlegg ytret seg kritisk til at Ferjestedsveien benyttes til dette formålet, og ment at en sykkelrute langs elva i form av Strandpromenaden og Tollbodbrygga er et bedre alternativ. Det er ikke Buran og Fredrikstad kommune enig i.

– Dette er den mest effektive traseen, så det var ikke noe å lure på for vår del. Det er den Gamle kongeveien som har ligget der i alle år, og også den traseen flest benytter seg av i dag, fastslår han om de nyåpnede sykkelfeltene.

Leder Jan Henrik Lund i Syklistenes Landsforening Nedre Glomma takker for og gratulerer kommunen med å ha kommet i mål med første del av en trygg sykkeltrasé gjennom Fredrikstad sentrum. Samtidig venter han i spenning på at de neste etappene skal følge etter.

– Vi som jobber for sykkeltilrettelegging, vet at det er et solid tålmodighetsarbeid. Dette er en god start, et kjempefint anlegg som er enveiskjørt for biler og med sykkelfelt i begge retninger, tydelig markert med piler slik at syklistene også vet hvor de skal sykle hen, sa Lund blant annet i sin tale under åpningen.

– Tilrettelegging må komme først, og så kommer syklistene etterpå. Vi får høre fra spesielt voksne syklister, at de opplever det litt utrygt å sykle i byområder der det er en del biltrafikk. Ved å tilrettelegge med anlegg som dette, blir det en opplevd trygghet, og det er veldig viktig. Og så vet vi at jo flere som sykler, jo tryggere blir det for både syklistene og gående, sier han videre til Dagsavisen Demokraten.

Og Lund tror de kritiske røstene vil roe seg etter hvert som den nye sykkelveien blir tatt i bruk.

– Jeg er rimelig trygg på at nesten alle vil syns at dette er fint når de bare har opplevd det og vendt seg litt til det. Og som ordføreren sier må det nok restriktive tiltak til for bilbruk hvis vi skal nå de målene vi er nødt til å sette oss, avslutter han.

Åpning av nytt sykkelanlegg i Ferjestedsveien og Phønix gate. Gatene blir nå enveiskjørt for biler, med brede sykkelfelt i rød asfalt i begge retninger.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen