I en lagerhall hos Denofa på Øra sveises, skrus, sages og beises det for harde livet. Det 50 år gamle tøffetoget skal få nytt utseende – fra fordums tid.
Boblemotor og nye bremser
Kenneth Bernhus er nyutnevnt «verksmester» for teknisk oppgradering og forteller om mange arbeidstimer som allerede er lagt ned i ombygging av toget.
– «Lokomotivet» og vognene har noen år på veien så det har blitt både sveising av stålrammer og en teknisk gjennomgang. Bremser er skiftet og hele det elektriske anlegget lagt om, forteller han.
– Ja, for her er det ikke koks eller ved som skal få opp dampen på Gamlebyens brosteiner?
– Hehe, nei i tøffetoget sitter det en gammel luftkjølt Volkswagen boblemotor som må stelles med en kjærlig hånd, mener Bernhus.
Kenneth Bernhus er en av fire «lokførere» som skal kjøre passasjerer trygt rundt i Gamlebyen.
– Vi legger ned flere hundre dugnadstimer i dette prosjektet. Men ingen ting overgår gleden man ser hos besøkende når vi er ferdige. Når det gjelder toget kommer det garantert til å gi meg ekstra inspirasjon, med fornøyde passasjerer i vognene.
Les også: Besøksrekord som har kostet blod, svette og tårer (+)
(Saken fortsetter under bildet)
All teknikk er gjennomgått og stålrammer sveiset på det gamle Ekko-toget. Innen påske skal toget rulle på Gamlebyens brosteiner. Foto: Finn Rune Christiansen
Trepanel og gardiner
I fjor høst kjøpte modelljernbanesenteret tøffetoget av kulturhuset EKKO. Toget er det samme som Alexander Hermansen for flere år siden planla å frakte passasjerer med rundt i Gamlebyen. Motstand mot drift og kjøring av toget medførte at Hermansen til slutt droppet disse planene. Nå skal tøffetoget tilbake i Gamlebyens gater, med stasjon på utsiden av modelljernbanesenteret.
Arne Olsen har blant annet bygd en modell av Gamlebyen inne i senteret, nå er det paneling av togvogner som står for tur.
– Vognene kommer til å få tilnærmet likt utseende som vogna vi har stående i bakgården på modelljernbanesenteret, sier Olsen, og forklarer:
– I gamle dager brukte man teak i panelet på utsiden. Vi får nøye oss med furu og beise de smale borda. Vognsetene skal få nytt skinntrekk og du skal heller ikke se bort fra at det kommer gardiner i vinduene, smiler han avslutningsvis.
(Saken fortsetter under bildet)
– I gamle dager brukte man teak i panelet, nå blir det beiset furu i samme farge, viser Arne Olsen (stående). Arne Børresen, Kenneth Bernhus og Per Mikkelsen er klare med pensler og beis. Foto: Finn Rune Christiansen
Les også: Astrid (73) ga bort modelljernbane verdt flere hundre tusen (+)
Et rullende smykke
Modelljernbanegeneral Arne Børresen lovpriser arbeidet som nå blir gjort med tøffetoget.
– Toget blir rett og slett som et smykke. Navnet blir Gamlebyentoget og vi satser på full drift senest til påske. Verdt å nevne er at Ekko-koret, som vi kjøpte toget av for 65.000 kroner, skal få bruke toget akkurat når de ønsker det. Næringslivet i Gamlebyen har også samlet seg rundt prosjektet og bidratt økonomisk, sier han.
Planen er at toget skal gå fra p-plassen ved Kongstenhallen og inn i Gamlebyen. I tillegg har Børresen en ide om rullende konserter med liflige toner fra både blues, jazz og korsang om bord.
– Enhver stasjonsmester med respekt for seg selv har en hittegodssentral på stasjonen?
– Hos oss er ingenting umulig, her kan alt skje, smiler Arne Børresen.
Demokraten gjør oppmerksom på at Arne Børresen er tilknyttet avisa som frilansjournalist. Børresen er også daglig leder og største eier i Gamlebyen modelljernbanesenter AS.
«Tivolivegger» er fjernet og erstattet med trepanel, slik jernbanevognene så ut på 50-tallet. Snart trekkes setene om og gardiner henges i vinduene. Foto: Finn Rune Christiansen.