Nyheter

To reisende på nesten seks nattetimer

Stengte restauranter gir minimal trafikk på Gamleby-ferga natterstid. Nå vil Frp-gruppeleder Bjørnar Laabak heller tilby de svært få reisende gratis taxi over brua.

Av: Arne Børresen

Overfor Demokraten bekrefter virksomhetsleder for parkerings- og transportseksjonen i Fredrikstad kommune, Frode Samuelsen, at koronaen får følger for trafikkgrunnlaget. For var det få mennesker som brukte tilbudet med nattferger før, er det enda færre nå. Tilbudet ble igangsatt i 2015 i forbindelse med renoveringen av bybrua.

Fikk du med deg denne? Permitterte savner oppfølging: – Å gå ledig så lenge, er skadelig både psykisk og fysisk (+) 

Nede i to passasjerer

parkeringssjef Frode Samuelsen

– Vi hadde ei natt i januar med kun to passasjerer mellom 00.00 og 05.30. Det høyeste antallet var 30. Men et snitt vil jeg anta lå rundt syv-åtte. Altså betydelig færre enn før koronaen, opplyser Samuelsen (bildet) til Demokraten.

– Hva tenker du om å holde fergetilbudet i gang med et såpass lite belegg?

– Det er neppe regningssvarende. Men så er det heller ikke sånn at vi i det offentlige, som gjerne vil opprettholde samfunnsoppdraget, kan kutte ut alt som er marginalt. Vi har et ansvar og prøver å gi flest mulig et tilbud, svarer fergesjefen.

– Koster det 1000 kroner å holde en bemannet ferge i gang natterstid?

– Neida, ikke så mye. Ferga vi bruker er elektrisk, sånn sett har vi minimalt med utgifter på utstyrssida, forklarer Samuelsen.

Vil ha politisk behandling

Frp-gruppeleder Bjørnar Laabak har et annet syn på samfunnsoppdraget enn Samuelsen:

– Vår jobb er å se til hvor innbyggerne kan få de beste tjenestene og de beste tilbudene for skattepengene. Å ha ei ferge liggende mer eller mindre brakk i elva hele natta er etter mitt skjønn eksempelet på det motsatte; det er regelrett pengesløseri. Jeg vil nå be om at vi får passasjertallene på bordet i Teknisk Utvalg slik at vi blir kjent med detaljene. For slik kan det jo ikke fortsette. Nå i disse koronatider, som kanskje også varer i mange måneder framover, tror jeg også folk flest ville hatt forståelse for at nattferga er innstilt, sier Laabak til Demokraten.

– Men hva med innbyggerne som har et behov for å krysse elva om natta, for eksempel de arbeidsreisende?

– Da får vi heller påspandere dem gratis drosje over brua. Jeg kan heller ikke tenke meg at dette er en løsning som vil bli misbrukt – de færreste av oss har behov for å komme fra øst til vest på denne tida av døgnet, hevder Frp-gruppelederen.

###

– Jeg mener vi må kutte ut nattferga umiddelbart dersom nesten ingen bruker den. Da får heller de få som har behov for å komme fra øst til vest påspanderes gratis drosje, sier Frp-gruppelederen Bjørnar Laabak. Foto: Arne Børresen / arkiv

– En del av gangvei-nettet

Victor Kristiansen, Aps fungerende gruppeleder, har en annen tilnærming enn den økonomiske til fergetilbudet:

– Gamleby-ferga ser vi på som en del av gang- og sykkelveinettet i Fredrikstad. Jeg har selv brukt nattferga fra byen til Begby med en tråsykkel og synes dette fungerer kjempefint. Så får vi heller regne med at trafikkgrunnlaget etterhvert tar seg opp når vi blir kvitt koronaen, sier Kristiansen til Demokraten.

Les også: Lars Roar (38) hentet veteranbåten faren jobbet på (+) 

– Gjør vedlikehold

På spørsmål om det kan være «søvnmessig slitsomt» å være på jobb uten nesten noen passasjeraktivitet, sier fergeførernes tillitsvalgt Stein Ingar Jansen:

– Neida, det er ingen fare for å sovne. Vi sjøfolk er vant med å være på jobb om natta'n. Vi har dessuten mer enn nok å gjøre av vedlikeholdsarbeide, som blant annet rengjøring. Når ferga er tom for folk, svinger vi vaskekosten. Korona-bestemmelsene blir dermed ivaretatt. En skipper i dag har mange hatter, smiler Jansen som kan rapportere om at kollegene trives med natt-turnusen selv med få reisende.

Victor Kristiansen

– Vi anser Gamleby-ferga å være en del av gangveinettet. Derfor har vi heller ingen planer om å kutte ut nattkjøringa, opplyser Aps fungerende gruppeleder Victor Kristiansen. Foto: Fredrikstad Arbeiderparti

Mer fra Dagsavisen