Nyheter
Pizzasausen flommer fra Torpebedrift

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Per Hermansen, Geir Johansen og Nicholas Fayes Khandji har gjort virkelighet av sine gründerdrømmer.
Nå driver de pizzautsalg flere steder i Fredrikstad og har i tillegg startet produksjon av pizzasauser i lokalene på Torp.
Geir Johansen og Per Hermansen har begge flere års erfaring fra dagligvarebransjen. Sistnevnte er også utdannet pølsemaker og har vært butikksjef i flere forretninger. – Ideen om å starte pizzautsalg i Fredrikstad begynte egentlig litt tilfeldig. J
eg var på salgsbesøk hos Pizzabakerens hovedkontor, og over bordet ble jeg spurt om jeg sammen med kjeden ønsket å starte opp pizzautsalg i Fredrikstad. Jeg trengte ikke lang betenkningstid før jeg sa ja og etablerte utsalget ved Mosseveien, deretter fulgte Kråkerøy og Torp etter.
Av eierne er det Geir og jeg som er heltidsansatte, i tillegg til at vi har totalt 50 personer på lønningslista, forteller pizzabaker og gründer Per Hermansen.
Fra trelast til pizza
Lokalet på Torp, som tidligere har huset både jernvare - og byggevareforretning, er nå ombygd til produksjon av næringsmidler. – I hovedetasjen har vi produksjon og salg av pizzaer og i underetasjen lager vi ulike sauser, forteller Hermansen.
– Men det har vært en lang vei fram til at produksjonslokalet framstår slik det er i dag. I disse lokalene var det tidligere trelastlager, da forstår man at vi har lagt ned mange dugnadstimer før vi kunne starte opp produksjonen av pizzasauser.
I hele perioden har vi vært i tett dialog med representanter fra næringsmiddeltilsynet, vi vil jo ikke gjøre noen feil – men så jeg også legge til at samarbeidet med tilsynet har fungert veldig bra.
Saus og sushi
Av bedriftens totalt 50 ansatte er det fire som jobber i Dressingfabrikken. - Vi har invester 1,2 million kroner i maskiner og utstyr.
Pakkemaskinen som doserer riktig mengde saus opp i plastbegrene er helt ny, men denne blandemaskinen kjøpte vi brukt av Tine-meierier, forklarer Per Hermansen når han viser Demokraten rundt i produksjonslokalet.
– Et nytt satsningsområde er produksjon av sushi-eddik, som brukes til å blande inn i risen for å få den klebrig, og ikke minst produksjon av wasabi-pasta. Disse produktene selger vi i store forpakninger til sushi-restauranter og take away kjeder.
Hvitløk topper lista
Vidar Augustin har full kontroll på produksjonen av pizzasauser, han har vært med fra oppstarten av Dressingfabrikken og har lang erfaring fra andre produsenter. – Oppskriftene på pizzasauser får du ikke av meg, sier han med et lurt glimt i øyet.
– Bedriftshemmeligheter det vettu, men det er jo ikke tvil om hvilken saus som selger mest, det er hvitløksdressing.
I oppstartsperioden må vi stå på alle sammen, til tirsdag skal vi levere 10 paller med hvitløksdressing som skal ut til alle kjedens utsalg over hele landet. Da går pakkemaskinen for fullt, i snitt produserer vi 40.000 bokser hver uke.
Dugnadsånd
Gründerne har løst problemet med lange arbeidsdager og et lite sosialt familieliv ved å involvere hele familien i driften av butikkene og produksjonen.
– Vi jobber sammen med våre koner, døtre og sønner. Når alle får kjenne på hva som må til for lykkes blir det et kollektivt ansvar.
Derfor er vi overbevist om at involvering er nøkkelen til suksessen vi nå opplever, avslutter gutta hos Pizzabakeren på Torp - før Geir drar på seg kokkelua og Per fyker ut døra med en ny leveranse av rykende ferske hvetebunner fylt med tomat, ost, biff, skinke og ost.