Nyheter

VW Passat – en premiumbil

Vi satt bak rattet på VW Passat Variant samtidig med at den ble kåret til ”Årets firmabil” av Dagens Næringsliv i skarp konkurranse med blant andre Toyota Avensis. Vi skjønner bare halvveis sammenlikningen.

Publisert Sist oppdatert

Nye Passat er nemlig et så stort steg oppover på stigen, at vi egentlig burde sammenlikne den med størrelser som Volvo V70, Mercedes E-klasse, BMW 5-serie Touring, eller... Audi A6 Avant. VW- folk har ikke særlig lyst til å snakke om akkurat det. Det har de ikke hatt siden den nå utgåtte Passaten ble lansert, og faren for intern kannibalisme ble innført for alvor i norsk bilimport. Men altså: Den nye Passaten er såpass påkostet og stiler mot det som vi er blitt vant til å kalle premium- biler at dette aspektet er verdt å tenke på. På en del områder kan Passaten ikke komme opp på disse bilenes nivå, den matcher sannsynligvis ikke BMW’ en kjøreegenskaper (vi har ikke kjørt femmer’n), ei heller Mercedes’ statusfølelse og image eller søskenbarnet A6s dynamikk eller komfort, nesten.

Større

- Jammen, Audi A4, da?

- Jo, fordi den er en mindre bil. Ta en titt i bakrommet på en ny Passat, så skjønner du akkurat hva vi mener. (Passat er større på alle måter, bortsett fra i bredden mellom hjulkassene bak, der er den identisk).

Så ruster VW Passat sannsynligvis ei heller så fort som en E-klasse av senere generasjon viser at den kan. Det gjenstår å se om den kan vise til samme pålitelighet som Toyota Avensis eller Mazda6. VW Passater har hatt en tendens til gå i stykker, den også. Men ikke i så alarmerende grad som enkelte av konkurrentene. Det er tross alt noen tusen biler siden vi så bremseklosser og deler av hjuloppheng med en standard det ikke kunne være meningen at en påkostet moderne bil skulle vise.

Premieum-nesten

Passat har altså vist seg å være en vinner. På de få dagene den har vært på markedet her i landet har Skolt Auto klart å bli av med innpå 50 stykker, og ikke bare til næringslivets ambulerende representanter. Nei, det er flere familier som har latt seg forlokke av VW Passat, både når det gjelder utseende, utstyr og oppførsel på veien.

Hvorfor ikke betegnelsen premium- bil? Jo, fordi den mangler enda noe på kanskje noe utvannede betegnelsen. Det er ikke samme materialvalg i interiøret på Passat som det er på nevnte søskenbarna med fire ringer i snuta. En premium- bil kjennetegnes nettopp ved at materialvalget er noe høyere, og at de tilgjengelige materialer og designelementer er satt sammen på en måte som setter den ut fra mengden. Sammenlikne dashbordene i Passat med Audi, Volvo eller BMW. Det er forskjell, og det er meningen det skal være slik.

Nye Passat vil allikevel bli en vinner, også fordi den heter Passat. Bilen er like innarbeidet som Golf, og har på lang vei skapt sitt eget segment. Passat har vært bilen de andre vil sammenliknes med. Og den vil selges i bøtter og spann.

I verdenstoppen

Hvilken versjon skal vi så se på? Jo, med den to decennier lange tradisjonen for turbomatede dieselmotorer som ligger i betegnelsen TDI, er det naturlig å nærme seg denne i detalj. Også fordi godt over halvparten av de som skal kjøpe Passat ender opp med en oljebrenner under panseret. Versjonen med 140 hester fra en to liters firesylinder gir da også et så gedigent inntrykk at det ikke skulle være noen grunn til å tvile på valget. Med solid punch fra et dreiemoment på 320 Nm og det allerede ved 1750 RPM, koblet til en DSG automatisk girkasse er det bare en betegnelse som dekker: Landeveislokomotiv. OBS! Varsom med gasspedalen ved oppstart. Du bli overrasket! Det eneste vi er litt lei oss for er at vi denne gangen ikke hadde tid eller anledning til å kjøre for eksempel tur/ retur København en lørdag eller en langweekend- tur til Paris. Med VW Passat 140 TDI er det nemlig fullt mulig. Uten å bli trett, ei heller særlig stresset.

Tillitsvekkende

Å sitte bak rattet på en bil som nye VW Passat inngir en særskilt følelse av tillit, av avslappet overlegenhet. Du vet hva bilen er i stand til, og du vet at den frakter deg framover i ypperlig komfort og på en effektiv måte.

- kan vel sies om en rekke påkostede biler? Ja, og det er akkurat poenget. Passat skal ikke skamme seg på noe felt. Og: Å krysse store avstander i komfortable biler skal vi e nærmere på, følg med...

Men nå er vi altså opptatt med en av største salgssuksesser bil- Norge har sett. Som skal frakte barnevogner og annet volumiøst pikkpakk i gedigne mengder, som skal tjene deg like godt som limousin på vei til konserten eller julebordet som den skal kunne lastes ned (opp?) foran Ikea eller Coop Mega.

Bæreevnen er det ikke noe å si på. Ei heller lasterommet.

Litt for styreresponsen

Kjøreegenskapene på nye Passat har ikke skapt standard i det vi betegner som mellom-klassen. Dertil er Ford Mondeo for hardt plassert i den toppen. Sammenliknet med Ford’en virker Passaten noe tung, ørlite mindre håndterlig. Nå er vi svært kresne, og det har vi faktisk lovet oss selv å være. Vi har ikke foretatt noen back- to- back- test som det pleier kalles, men de gedigne inntrykkene vi sitter igjen med etter omgang med Forden bekreftes i vårt minne. Noe skarpere i styrresponsen, noe strammere i avfjæringen. En smaksak, men når vi først er innstilt i Sport- modus fra fødselen av, så & Og vi venter på Honda Accord, som vi skal ha hørt flere positive ”rykter” om når det gjelder egenskaper vi setter pris på. Ingenting å skamme seg over for Tysklands mest solgte stasjonsvogn gjennom tidende. Og ikke bare der. Det sier også litt om bilen at den faktisk har klart å detronisere sin egen søstermodell Audi A4 som ”Årets firmabil”, Audien har jo nærmest hatt klippekort på den betegnelsen de senere årene.

Verdens beste...

Og vi har ikke enda engang nevnt den glitrende girkassen. VW- konsernets patenterte innertier DSG. Verdens desidert beste automatiske girkasse, så effektiv at den faktisk veksler raskere enn du får til med en manuell girkasse. Og så effektiv at forbruket synker i forhold til en manuelt drevet bil. DSG koster cirka 9500 ekstra på denne bilen, verdt hver krone. Nå kjørte vi ikke særlig sparsommelig (betydelig u-sparsommelig, for å være helt ærlig&), og forbruket lå på i underkant av 0.8, så absolutt godkjent. At du kan bare trå klampen i bånn, bilen akselerer formidabelt, og det eneste du registrerer er litt for mye diesel- lyd og at turtelleren flytter seg nedover. Alt annet (- og det er ikke lite!) skjer utrolig mykt og umerkelig.

Powered by Labrador CMS