Nyheter

Unik tsjekker i mellomformat

Tar du hensyn til pris, utstyrsnivå og størrelse tviler vi på om det finnes bedre stasjonsvogn-alternativ her i landet i dag

Publisert

Skoda Fabia stasjonsvogn er litt «hverken eller», men også litt «både og». Med andre ord; Skoda Fabia som stasjonsvogn plasserer seg ganske unikt i markedet. Større enn de opplagte konkurrentene i det såkalte A0-segmentet, rimeligere enn de som ligger nærmest i løypa over.
Hva får du så, dersom du stiller deg i den forholdsvis lange køen som melder seg interessert i Fabia stasjonsvogn?

VW-kvalitet

Jo, du får en meget godt utviklet ny bil. Fabia virker solid og gjennomarbeidet. VW-teknologi sørger for dette.
I det ytre stiller Fabia stasjonsvogn med et moderne utseende. Ikke alle mellomstore stasjonsvogner kan smykke seg med et vellykket utseende. Bakfra minner faktisk Fabia stasjonsvogn ikke så lite om den forrige Mercedes C-klasse T-utgave , en bil som koster uhyggelig mye mer.
Ombord i Skoda blir du umiddelbart slått av at det er romslig. Til tross for det som virker som beskjedne ytre mål (utseendet lyver betraktlig om det faktisk volumet i bilen) er det altså luftig og behagelig ombord.

For voksne

Spesielt er høyden under taket bemerkelsesverdig. Her føler selv storvokste nordmenn seg lite beklemt, bokstavlig talt. Vi har kjørt Fabia stasjonsvogn med noen av de mest «fullvoksne» motorjournalister her i landet, så det kan vi bekrefte. Førersetet lider litt av noe korte sitteputer, noe Skoda slett ikke er alene om. Forøvrig sitter du godt, og blir ikke særlig sliten selv etter flere timer bak rattet.
Det er ikke noe særlig å klage på av rom i baksetet, heller. Baksetet er noe høyere enn forsetene, men takets bue begynner ikke nedover - turen før lenger bak, noe som fører til relativt god romfølelse også bak. Her er imidlertid seteryggene nokså rette, og indikerer at du bør tenke på rikelig med pauser, skulle du legge ut på langtur med fullt baksete.

Støysvak

Her i landet får du Skoda Fabia stasjonsvogn med hele fem motoralternativ, fra den nokså begrensede 60- hesteren til en super TDI pumpedyse-motor på 101 hester. Nå har vi tilbrakt noen tid bak rattet på en bil utstyrt med 75-hesters 1,4 liter med to overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder, altså en relativt moderne motor. I hverdagsbruken virker denne motoren tilstrekkelig, men heller ikke mer. Er du alene i bilen, yter Fabia'en naturlig nok sitt beste, og du kan innstille deg på en nokså frisk framferd dersom trafikken tillater. Med fler voksne ombord, faller den noe igjennom, ikke minst takket være at gearutvekslingene er nokså lave. Dette er selvsagt for å spare drivstoff samtidig med at støynivået i bilen blir behagligere. Du ender altså opp med en støysvak bil, ulempen er at du må bruke gearspaken noe oftere. Selv i 80 kilometer på åpen landevei har du en tendens til å la bilen rulle i fjerde gear, med noe høyere drivstoff-forbruk som resultat.

Særs lettkjørt

Hvis du motstår fristelsen til å rette ut høyrefoten for brått eller for ofte, kan du allikevel uten problemer matche eller underskride importørens egne forbrukstall; 0,67 per mil ved blandet kjøring.
En stasjonsvogn skal brukes til å frakte ting i. I Skoda Fabia stasjonsvogn har du hele 262 mm lenger overheng bak (fra hjulsenter til bakre støtfanger). Selvsagt er bakseteryggene nedfellbare, hvilket gir bagasjeplass fra beskjedne 426 liter med alle ryggene på plass til gode 1225 liter med ryggene nedfellt. Lastelengden i bagasjerommet er 990 mm med ryggene oppfelt.
Både i bytrafikken og på landeveien er Fabia utrolig lettkjørt. Styring og gearspak, clutch og brems virker positive og lette i «trykket», noe ikke minst den kvinnelige delen av markedet setter pris på. Når dette er sagt, vil vi anføre at vi ikke har satt bremsene på den helt store testen denne gangen. Til hverdagsbruk er de imidlertid lette å dosere.

Se på pris og utstyr

Utstyret som følger med Skoda Fabia er bredt. På sikkerhetssiden nevner i fire kollisjonsputer, ABS, ASR (antispinn) og MSR (på diesel- motoriserte) som standard på alle unntatt den aller rimeligste utgaven. I Elegance-versjonen får du også klimaanlegg (her følger et avkjølet oppbevaringsrom for cola-bokser med på kjøpet), kjørecomputer og fjernbetjent sentrallås. Fabia stasjonsvogn er dessuten utstyrt med en rekke små og noe større oppbevaringsrom for ulike formål, fra skuff i dashbordet til egne avlukker på to sider i bagasjerommet. En fiks detalj er paraplyholderen som befinner seg oppe på bagasjeromstildekningen.
Skoda Fabia stasjonsvogn koster fra kroner 158.040,- levert Fredrikstad, Elegance-utgaven med den noe mer moderne 75-hesters motoren koster fra kroner 189.940,-.

Powered by Labrador CMS