– Jeg tror ikke det vil komme noen beslutning før i neste uke, sier Espen Ettre, styremedlem og talsperson i Rygge Sivile Lufthavn (RSL).
RSL, eierne av flyplassen, skulle egentlig ha satt strek torsdag 29. august. I stedet valgte de å utsette avgjørelsen, fordi et flyselskap kom på banen med det de anså som et lovende tilbud.
– Brukbart møte
Nå har de hatt et møte med dette selskapet. Det har ikke ført dem over målstreken og gitt dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning neste år.
– Møtet gikk brukbart, men vi er ikke helt i mål ennå, sier Ettre.
Trenger flere passasjerer
Han forklarer at det i hovedsak handler om hvor mange ruter de ulike selskapene de forhandler med kan love dem. De ønsker seg minimum 500.000 til 600.000 passasjerer for å kunne starte opp.
– Vi må være trygge på at vi får det antallet passasjerer vi trenger, sier Ettre.
Ingen nye selskaper
Han har tidligere uttalt at de er i forhandlinger med like under ti flyselskaper.
Siden da har det ikke kommet noen nye selskaper inn i bildet.
– Vi kommer ikke til å gå på noen nye selskaper som vi ikke allerede har snakket med. Vi må i mål med de vi har nå, sier Ettre.
LES OGSÅ: Flystyrtene i Etiopia og Indonesia kan sette en stopper for Moss lufthavn Rygge (DA+)
---
Moss lufthavn Rygge
- ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
- ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
- ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
- ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
- ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
- ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
- ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.
---