LO-leder Schei: – Streng regulering av taxinæringen er det eneste riktige

– Jeg føler meg rett og slett uvel av tanken på at folk tvinges til et liv i fattigdom i rike Norge, tordner LO-leder, Vidar Schei.

– Det er skremmende og sjokkerende at folk må leve på 70 kroner timen. Men når H/Frp-regjeringa opphever løyvereguleringen 1. juli neste år frykter jeg betingelsene for drosjesjåførene dessverre blir enda dårligere.

Les om: Taxisjåføren «Hans» som lever fra hånd til munn og tjener 70 kroner i timen

Det sier Fredrikstads LO-leder Vidar Schei etter å ha lest Demokratens oppslag om drosjesjåføren «Hans» (58) som i 2018 jobbet 3400 timer for en bruttolønn på 240.000 kroner. Den etnisk norske sjåføren som har 20 års erfaring fra drosjeyrket – og en timelønn på 70.58 kroner – hevder han må gå i folks søppelkasser for å finne mat.

– Svært nedverdigende

– Jeg synes det er svært nedverdigende og ufattelig trist at arbeidstakere må leve på 70 kroner timen. Jeg føler meg rett og slett uvel av tanken på at folk tvinges til et liv i fattigdom i rike Norge, slik virkeligheten for denne arbeidstakeren åpenbart er, sier Schei til avisen.

Han er likevel ikke overrasket over at situasjonen har blitt som den har blitt i drosjenæringen:

– Etter at den organiserte facebook-kjøringa ble et faktum for få år tilbake hører vi om både drosjesjåfører og drosjeeiere som sliter voldsomt. Det er konkurser og problemer hele veien samtidig som regjeringa jobber ufortrødent videre med sin liberaliseringspolitikk. Vi kan alle være enige om at årsaken er man ikke har nok å gjøre. Men enda verre blir det jo 1. juli neste år når den nåværende løyvereguleringen opphører. Har vi ikke for mange drosjer i dag så får vi det om et år, hevder Schei bestemt.

DEBATT: «Drosjenæringen i Fredrikstad og landet for øvrig under press»

LO-bjørnen må våkne

– Hva tenker du om denne familiefaren som lever på 70.58 kroner timen – og heller ikke får noe ekstra støtte av Nav fordi han er i fast jobb?

– Jeg blir fortvilet på hans vegne. Derfor mener jeg også at myndighetene, fagbevegelsen, politikerne og alle som har ansvar også tar ansvar. Vi har etter hvert fått mange næringer i Norge, ikke minst innenfor transportsektoren, som rammes av den blå regjeringens såkalte delingsøkonomi. Dette fører også til – uten å bli oppfattet som rasistisk – at et yrke som f.eks. drosjesjåfør nesten utelukkende oppsøkes av de fremmedkulturelle fordi de er vant med å overleve på ekstremt lave lønninger. Konsekvensen av de nye liberaliserte regelverkene er at det skapes store skiller i arbeidslivet. Dette kan vi ikke sitte å se på. Og selv kunne jeg ønske at vi i LO blir mye, mye mer offensive. LO-bjørnen må våkne! sier en engasjert Schei.

– Men bare et svært lite fåtall av sjåførene er organisert?

– Ja, det ligger jo en utfordring her i at hver sjåfør har hver sin drosjeeier som arbeidsgiver. Men situasjonen som sådan – som også rammer drosjeeierne hardt – må vi se på uansett, selv om det klart beste ville vært om alle dro lasset sammen gjennom å være organisert.

– Ville situasjonen sett annerledes ut for drosjesjåførene dersom landet hadde en rødgrønn regjering?

– Det mener jeg bestemt. En rødgrønn regjering ville aldri gått inn for løyve-frislipp eller ja til ulike typer Über-selskaper. Det som skjer nå er en grov utnyttelse av arbeidskraften som i hvert fall ikke vi kan akseptere.

LES OGSÅ: Frykter drosjenæringa i Fredrikstad vil forsvinne

– Billigere drosjer

Bjørnar Laabak, Frps gruppeleder og inntil i fjor statssekretær i Solberg-regjeringen, synes også det er beklagelig at taxisjåfører avspises med lønninger ned i langt under 100 kroner timen:

– Selvsagt ikke bra. Men jeg tenker at drosjenæringen også må gjøre noen tiltak. De aller, aller fleste av oss synes det er for dyrt å bruke taxi. Dette må næringen selv også bidra til å gjøre noe med. Hva med å gjøre en offensiv overfor f.eks. alle de eldre som trenger skyss? La de få noen gode tilbud med faste sjåfører som man vet hvem er, litt ekstra service osv.?

– Vil situasjonen for sjåførene og eierne forverre seg etter 1. juli neste år?

– Nei, jeg håper da ikke det. Jeg tror på en bedring; konkurransen vil øke, det blir billigere å reise – og det blir flere kunder. Og dermed også økt inntjening, resonnerer Bjørnar Laabak bestemt.