Taxisjåføren «Hans» lever fra hånd til munn – tjener 70 kroner i timen

– Når jeg ikke har barna boende hos meg, leter jeg i andres søppeldunker etter mat. Jeg er hva man kan kalle virkelig fattig.

Det sier «Hans», en av Fredrikstads trofaste drosjefører gjennom 20 år, til Demokraten.

– Jeg tror neppe jeg er den eneste taxisjåføren i byen som sliter hardt med å få til salt i maten, fortsetter 58-åringen.

Jobbet 3.400 timer for 240.000 kroner

Han mener taxinæringen er i ferd med å gi tapt for organisert Facebook-kjøring og regjeringens liberaliseringspolitikk.

– Myndighetene er tydeligvis ikke interessert i å gjøre noe med «facebook-drosjene». Politiet har en aksjon iblant, og så går livet videre. Politikerne bryr seg heller ikke, de vil heller ha bort alt som heter regulering slik at markedet kan råde, sier «Hans», og utdyper:

– Min ærbødige påstand er at de aller fleste drosjesjåførene her i distriktet lever på slavelønn. Og da snakker vi lønn på langt, langt under 100 kroner timen. Selv jobba jeg totalt 3.400 timer i 2018 og hadde en bruttolønn på 240.000 kroner. Det skulle tilsvare 70 kroner og 58 øre per time, sier den fraskilte familiefaren med fortvilelse og sinne i blikket.

Han tør ikke stille opp med navn og bilde, av frykt for å bli «kappa strengen av», som han uttrykker det.

– Som mange andre bedriftsledere ønsker heller ikke vår ledelse negativ oppmerksomhet i media. Alt skal jo bare være positivt i dette samfunnet. Men for oss «kuskene» er det uansett viktig å få fortalt hvordan vi har fått det i hverdagen – med eller uten navn, forklarer den erfarne drosjesjåføren.

Les også: Thomas vil ikke lenger stemme på høyresida – misliker regjeringens nye taxifrislipp

– Føler meg som ei rotte

På spørsmål om hvordan det er mulig å leve for 70 kroner i timen, svarer «Hans»:

– Det er jo egentlig ikke mulig, men sitter du bak rattet store deler av døgnet hver eneste dag – og bor og lever ytterst spartansk – så klarer man seg jo på et vis. Men jeg har jo ikke noe liv. Jeg ser ungene mine annenhver helg, og det er det. Ellers blir det bare å jobbe og sove.

Deretter peker han bort på fem-seks svære søppeldunker utenfor en av byens matvareforretninger.

– I disse dunkene leter jeg ofte etter mat som butikken kaster. Da føler jeg meg som ei rotte, men hva skal jeg gjøre? Jeg har kostnader til strøm og husleie som blir veldig vanskelig å dekke inn med min mikroskopiske timelønn. Jeg har selvsagt også bedt Nav hjelpe meg, men der får jeg ingenting når de ser hvor mye jeg jobber. Jeg får heller skryt for å «stå på», smiler sjåføren skjevt.

Magre nattevakter

«Hans» mener han hadde gått på veggen for lengst om det ikke var for venner og bekjente som støttet ham med noen forbruksartikler og litt penger i hverdagen.

– Det verste med jobben er nattevaktene på hverdagene. Kjører du inn 1.000 kroner fra klokka 21.00 til 05.00, som er mer enn snittet, skal du gi 57 prosent av denne summen til drosjeeieren. Da har du selv 430 kroner igjen brutto, for deretter å betale 30 prosent skatt, så du kan begynne å lure. Det er nesten mer lønnsomt å plukke tomflasker.

Han understreker samtidig at han på ingen måte legger skylda på sin arbeidsgiver, drosjeeieren.

– En omtrent 40-60-fordeling har bestandig vært praksis. Drosjeeieren har alle kostnadene på bilen, inklusive regnskap og så videre, forklarer sjåføren.

Les også: Frykter drosjenæringa i Fredrikstad vil forsvinne

Liten tiltro til politikerne

– Hvorfor gjør dere ikke opprør?

– Vi burde vært organisert og gjort opprør alle mann, men det er verken organisering eller kampvilje i denne næringen. Vi lar det bare gå ad undas, og jobber flere timer i stedet.

– Hva tenker du om 1. juli neste år – når det regjeringsbestemte løyvefrislippet skal gjennomføres?

– Da blir det helt texas. Kampen om jobbene – eller si turene – blir så hard at fattigdommen blant oss som kjører vil komme til å bre seg for fullt. Jeg fatter ikke at Høyre og Frp gjennomfører noe sånt uten å ha tenkt over konsekvensene for oss som skal leve av dette yrket. Men jeg har heller ikke mye tro på at Ap stiller opp. De er blitt temmelig markedsorienterte og liberalistiske der i gården også, mener den mangeårige taxiføreren.

– Flere timer i bilen

Daglig leder Stian Enghaug i Fredrikstad og Sarpsborg Taxisentral sier han ikke kjenner til hva drosjesjåførene i Nedre Glomma tjener.

– Vi er ikke arbeidsgivere for drosjesjåførene, det er det drosjeeierne som er. Lønn blir derfor et forhold mellom den enkelte sjåføren og den respektive drosjeeieren, sier Enghaug og peker på de rundt 90 enkeltmannsforetakene som drives av selskapets drosjeeiere.

– Men er du ikke kjent med at trolig de aller flere sjåførene har en lønn som det kan bli svært vanskelig å leve av?

– Vi har i taxisentralen aldri hatt så høy omsetning som nå, men når det er sagt vet vi jo også at de som kjører sitter mange flere timer i bilen nå enn før i tida. Hva sjåførene sitter igjen med har ikke vi noen tall på, det må dere spørre drosjeeierne om, svarer Enghaug.

– Hva tenker du om frislippet av løyver neste sommer?

– Jeg tenker at vi får en overetablering i markedet, og at vi får kaotiske tilstander som i Sverige, Danmark og Finland som har gått foran oss. Jeg registrerer derfor med interesse at finnene nå er i ferd med å reversere denne politikken, sier Enghaug.