Kultur

Lopez i Nerdrums sinnbilder

Et maleri av Odd Nerdrum er et av de mange inspirasjonskildene til Hollywoods hotteste unge regissør akkurat nå. Jennifer Lopez spiller hovedrollen i indiske Tarsems mørke skrekkopera «The Cell».

Publisert

Latinadivaen Jennifer Lopez vandrer rundt i hjernen til en sadistisk seriemorder i «The Cell», den oppsiktsvekkende debuten til den trendsettende reklame- og musikkvideoregissøren Tarsem, som har laget sommerens mest omdiskuterte film i USA.
«The Cell» er en skrekkthriller som skiller seg ut blant sjangerens øvrige eksemplarer ved bruken av uvanlig vakre, drømmelignende billedkomposisjoner.

Drømmenes logikk

Mens Lopez vandrer rundt i de spektakulære landskapene som utgjør seriemorderens underbevissthet i «The Cell», er hun også innom en variasjon over et kjent maleri av Odd Nerdrum. Tarsem bekrefter at han kjenner til den norske kunstnerens arbeider.
- Jeg fikk ideen av et maleri som jeg så hjemme hos David Bowie, sier regissøren. Den britiske popstjernen eier som kjent flere malerier av Nerdrum.
- Men fra det øyeblikket du definerer dine referanser mens du lager en film, har du allerede begynt å stjele. Jeg velger derfor å se på inspirasjonskildene mine som en eneste stor floke, sier Tarsem.
For ti år siden var Tarsem en ukjent inder som verken hadde penger eller kontakter, men som dro til Los Angeles med drømmen om å lage film.
Han lovet faren at han skulle studere business i USA, men gikk isteden på en filmskole under navnet til en bekjent som hadde kommet inn, men ikke lenger ønsket å studere. REM-videoen «Losing my religion» ble hans store gjennombrudd innenfor reklame og musikkvideoproduksjon og i dag er han Hollywoods heteste unge navn, kjent for å blande samme et vidt spekter av inspirasjonskilder.

Taus om Lopez

- Noen vil nok mene at den ene halvdelen av filmen består av utbrukte Hollywood-klisjéer og variasjoner over velkjente sjangerfilmer. Men det var ikke dette som interesserte meg. Jeg ønsket primært å lage en svært påkostet film med utgangspunkt i drømmenes logikk, som var inspirert av teater og opera. For å kunne lage dette i Hollywood, måtte jeg bruke en sjanger produsentene følte var svært het. Dermed ble det en seriemorderfilm. Hvis jeg hadde laget film på syttitallet, ville det blitt en katastrofefilm med brennende bygninger, sier Tarsem.
- Jeg var ikke interessert i bygningen som brenner, men i drømmene en person i byggets sjuende etasje kunne ha. Jeg ønsket derfor ikke at «The Cell» skulle ha noen forbindelseslinjer overhodet med virkeligheten, sier regissøren, som nekter å snakke om samarbeidet med den fraværende Jennifer Lopez som etter alt å dømme har avlyst sin opptreden i Venezia etter å ha fått en hjernesvulst.

Mørk og voldelig

- Hollywood-studioene er primært interessert i reklameregissører akkurat nå, fordi vi har erfaring fra store produksjoner og kan bruke høye pengesummer på en ansvarlig måte. Folk som avslutter filmskole, må derfor først innom reklame før de får innpass i filmbransjen, sier Tarsem.
Selv om prosjektet har vært i utvikling helt siden «Nattsvermeren» var det etter suksessen med «Matrix» at prosjektet fikk klarsignal i Hollywood.
- Framfor å kopiere spesialeffektbruken, bestemte jeg meg for å lage noe som var tvers igjennom teatralsk. Filmen måtte bli så mørk og voldelig for at publikum ikke skulle le av seriemorderen, sier regissøren som innrømmer at han måtte inngå en rekke kompromisser med studioene når det gjelder filmens sluttscener.

Powered by Labrador CMS