Demokraten

Etterlatte kan få tvangsbøter

Avdøde Svein Jensen ga for tre år siden veteranbåten «Furu» til Anders Hesse i Danmark, men båten ble ikke formelt overdratt. Nå kan dødsboet få tvangsbøter for ikke å ha fjernet det historiske fartøyet.

Dødsboet har engasjert advokat Svein Inge Johansen rundt det juridiske og avhendelsen av båten «Furu». I e-postutvekslingen mellom Johansen og Hesse kommer det fram at sistnevnte solgte båten videre i 2020 til Henrik Larsen. Foreløpig har ikke advokaten lykkes med å få de nye eierne til å hente båten.

– Arvingene i dødsboet har strukket seg langt i et forsøk på å løse denne tvisten. Vi har ikke et overdragelsesdokument mellom avdøde og Anders Hesse, men som følge av at kommunen har gitt dødsboet en frist for å heve og destruere båten, har dødsboet funnet å måtte sette en siste frist. Til tross for overdragelse i 2019 eller 2020 har verken Hesse eller Larsen hentet båten. Derfor har vi nå satt en frist som går ut 15. februar 2022, sier advokat Svein Inge Johansen til Dagsavisen Demokraten.

Siste frist

I e-post 1. februar 2022, skriver Johansen følgende til Hesse og Larsen:

«Dere gis en siste frist frem til tirsdag 15. februar 2022 kl. 16.00 med å fjerne båten M/S Furu fra nåværende brygge og Fredrikstad kommune, overta båtens forsikringsansvar og omregistrering av båtens eierforhold i offentlige registre. Det forutsettes imidlertid at båten først må leveres til dere ved at den hentes/fjernes før omregistrering skjer. Dersom dette ikke er gjennomført innen fristen, vil mine klienter heve (omgjøre, annullere) overdragelsen av båten idet det anføres å foreligge vesentlig mislighold fra deres side som følge av at båten ikke er hentet. Dette innebærer at eierskapet til båten tilbakeføres til mine klienter på samme tidspunktet.»

I e-posten anføres det også at Johansens klienter er pålagt av kommunen å fjerne og destruere båten, og at det straks deretter vil bli inngått kontrakt med leverandør om heving og destruering av båten.

Tvangsmulkt varslet

Overingeniør miljø i Fredrikstad kommune, Christine Terezia Csaky Rosenvinge, forteller at det alltid er kommunens intensjon å løse saker uten bruk av sanksjonsmidler.

– Vi som forurensningsmyndighet igangsatte vår sak opp mot ansvarlige for M/S «Furu» i september 2021, forteller Rosenvinge til Dagsavisen Demokraten, og legger til følgende om sanksjonsmuligheter:

– Tvangsmulkt er foreløpig varslet og skal vedtas nærmere fristen for gjennomføring av tiltaket, men dette er avhengig av hvor saken står på det tidspunkt. Da vil størrelsen fremgå av vedtaket.

Fredrikstad kommune har gitt beskjed om følgende frister i saken om båten M/S «Furu» - 1. februar 2022: frist for å klage på vedtak datert 3. november 2021 om heving av M/S Furu og levere den til godkjent avfallsmottak - og frist for å kommentere varsel om tvangsmulkt. 1. mars 2022: frist for gjennomføring av tiltak.

(Saken fortsetter under bildet)

Advokat Svein Inge Johansen, Advokatene i Lykkeberg, Fredrikstad

Venter på rolig vær

De nye eierne på Sjælland i Danmark har ikke svart på e-post fra Dagsavisen Demokraten, og telefonnummeret til Henrik Larsens firma som kommer fram via mailadressen – oppgis å ikke være i bruk. Til Hesse og Larsen skriver advokat Svein Inge Johansen: «Slik denne side ser det har du fått båten av avdøde før han døde, og deretter har du overdratt denne videre til Henrik. Dette innebærer at du er å anse som vår kontraktspartner. Dersom Henrik ikke henter båten (så langt har han ikke gjort dette), så må du hente båten, siden du har overtatt denne fra avdøde.»

I deler av mailkommunikasjonen som avisa har tilgang til, svarer Henrik Larsen den 29. november 2020 følgende som svar på advokatens krav:

«Jeg vil lige gøre opmærksom på, at som både Anders og jeg har nævnt nogen gange nu, så er det ikke muligt at fjerne FURU som vejret er. Der skal være under 10m/s i 3 dage før vi kan fjerne båden, ellers er der ingen forsikringsselskabet der dækker hvis der sker noget med båden. Den bliver ikke til at styre når der bliver slæbt og det vil sige at der er ingen bugserings firmaer der tager den chance. Så er nød til at påpege det igen, at vi kan ikke fjerne skibet før vi har et vejrhul. Men så snart der kommer et vejrhul her i desember, flytter vi skibet til Danmark hvor vi har fået en havneplads hvor den kan ligge.»

(Saken fortsetter under bildet)

Båten «Furu» ligger fortsatt ved Sandem brygge på Torp. I januar 2021 ble «Færgebaad No III» slept til Isegran og satt på land - i påvente av restaurering.

Gis bort gratis

Foreløpig har ingen ting skjedd, og den gamle slepebåten «Furu» ligger fortsatt ved Sandem brygge på Torp. Etterlatte etter avdøde Svein Jensen forteller at båten er mer eller mindre tømt for alt av miljøgifter og får daglig ettersyn. De presiserer også:

– Vårt, dødsboets, ønske har hele tiden vært å få båten fjernet, noe som viste seg å være en god del mer komplisert enn hva vi først antok, derfor har dette dratt ut i tid. Det har dermed ikke vært til å unngå at båten har vært utsatt for flere innbrudd og en del hærverk, noe som er årsaken til at hun er i den miserable forfatningen hun nå er i.

For to år siden ble det lansert et forslag om å senke båten og etablere et kunstig rev utenfor Nordre Sandøy på Hvaler. Til glede for sportsdykkere. Etterlatte bekrefter å ha vært i kontakt med dykkerklubben, men har siden ikke hørt noe. Nå ønsker de en snarlig løsning:

– Som vår advokat skriver, er prosessen med hogging/destruering påbegynt. Det ville jo være et trist endelikt for et slikt historisk fartøy, men vi ser ingen annen utvei – om det nå ikke skulle dukke opp noen redningsmenn i ellevte time. Båten gis for så vidt bort gratis, om noen er interesserte!

Historiske D/S «Furu»

Furu ble bygd i Tyskland i 1896 som laste- og passasjerskip. I 1906 solgt til A/S Vejle Dampbaade, Danmark – omdøpt til Carl Hansen og brukt til passasjertrafikk, sleping og stykkgods, på fjorden. I 1916 innleid av den Kgl. Norske marine og brukt som isbryter med hjemmehavn i Horten. I 1917 solgt til O.A. Karlsen, Fredrikstad – omdøpt til D/S Furu og brukt som slepebåt. I de neste årene også utleid som isbryter i perioder, hvor marinen i 1917 betalte 100 kroner per dag i leie.

I 1940 ble Furu beordret til tjeneste. Svein Jensens etterlatte forteller: Når det gjelder historikken, er det særlig krigsårene som er spektakulære. Furu er sannsynligvis den siste gjenværende av marinens fartøyer fra tiden frem mot 9. april 1940. Flere skip var selvsagt innleide, men Furu var overtatt av, bestykket med kanon og bemannet av den norske marinen. Hun var således et reelt marinefartøy, og ikke bare innleid for anledningen. Under krigen har hun vært i forbindelse med flere hendelser og kjente fartøy (kan nevnes Blücher, Lützow, Emden, Tirpitz og Rigel-ulykken). Furu er nevnt i flere bøker og på museer.

D/S «Furu» fra 1896 har en lang og spennende historie med vann under kjølen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen