Demokraten

– Det mangler hurtigladere på innfartsårene til Fredrikstad

– Elbilister i Gamlebyen har et dårlig ladetilbud, men løsningen bør være hurtigladere som kan brukes av flere besøkende til Fredrikstad og Hvaler, sier Hilde Bekkevard, daglig leder i Smart Energi.

Christina Bu i Elbilforeningen forventer i år 175.000 ferierende i elbil, og mener det er viktig at alle turistdestinasjoner er forberedt.

– Hovedutfordringen i det sentrale østlandsområdet er ikke lading på turistdestinasjoner, men basislading for bileiere som har gateparkering, parkeringsanlegg eller som benytter felles hytteparkering der det ikke er montert ladere, sier Bekkevard.

Vil hjelpe elbileiere i Gamlebyen

Gamlebyen-beboer Jarle Sundelin får ikke installere ladeboks fordi han må trekke kabelen over fortauet. Elbil og Gamlebyen er en dårlig kombinasjon?

– Dette er ikke holdbart. Det må planlegges for at beboere i Gamlebyen kan ha elbil og lade når de er hjemme. Vi må også forebygge brannfarlig lading fra stikkontakt, svarer Hilde Bekkevard, daglig leder Smart Energi, og oppfordrer huseieren til å ta kontakt:

– Vi kan sammenstille et kart som viser parkeringsmuligheter og strømforsyning i Gamlebyen, og deretter foreslå beste plassering av ladestolper med den betalingsordningen som er ønskelig. Smart Energi samarbeider med Zaptec om å tilby lading og betalingsordning for privatpersoner og sameier eller andre ladelag.

(Saken fortsetter under bildet)

– Flere og flere kjøper elbil. Både for oss fastboende, men også for tilreisende, er det eneste tilbudet med lading nå to stolper på parkeringsplassen ved krysset Gamlebyveien – Torsnesveien, sier Jarle Sundelin i Gamlebyen.

Private bør åpne opp ladeboksen

MDGs gruppeleder i Fredrikstad, Erik Skauen, foreslår at det snarest blir etablert provisoriske ladestolper eller bruk av ladehengere i Gamlebyen.

– Vi tilbyr ikke ladehengere, men kan bistå med å finne gode løsninger fra leverandører i Norge. Smart Energi jobber for å bidra til utviklingen av varige løsninger som gjør det lønnsomt å kjøre mer miljøvennlig. Alle nye lademuligheter vil være positivt for miljøet og for samfunnet, det gjelder bare å finne lønnsomhet i prosjektene og det gjør man gjerne ved helårsbruk, sier Bekkevard, som mener både kommunen og private bør tilby lading til besøkende:

– I tillegg til å bygge nødvendig lading på innfartsårene, kan kommunen oppfordre til at ladekunder som trenger ladeboks åpner opp for lading for besøkende. En rimelig mulighet for å lade vil alle sette pris på. Dette kan være ladebokser ved Kongstenhallen, nabolag i Gamlebyen eller hytteeiere ved Foten.

Daglig leder Smart Energi, Hilde Bekkevard.

Les også: – Det er vanskelig for oss å tenke på et annet sted å bo enn i Gamlebyen (+)

---

Smart Energi

Smart Energi, etablert i 2010, har hovedkontor i Fredrikstad og kontorer flere steder i Norge. Selskapet er en del av Fredrikstad Energikonsernet. Lanserte i 2015, i samarbeid med Hvaler kommune, solceller til innbyggerne på Hvaler.

Follo Energi, Røyken Kraft, Kragerø Kraft og Askøy Energi er en del av Smart Energi-familien.

Kilde: Smart Energi

---


Mer fra Dagsavisen