Debatt

MIFFs OD annonser bryter med Markedsføringsloven

Den pro-israelske organisasjonen Med Israel For Fred (MIFF) rykket i slutten av oktober inn annonser i 8 større aviser. Palestinakomiteen Trøndelag mener at disse punktene strider mot markedsføringsloven og har derfor bedt Forbrukertilsynet vurdere lovligheten av annonsene

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Den pro-israelske organisasjonen Med Israel For Fred (MIFF) rykket i slutten av oktober inn annonser i 8 større aviser, Aftenposten, Dagsavisen, VG, Fædrelandsvennen, Adresseavisen, Vårt Land, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.

Annonsenes hovedmål var som organisasjonen selv sier "å avsløre negative sider ved årets OD" (Operasjon Dagsverk). I tillegg til dette inneholdt annonsene informasjon om hvordan medlemskap i MIFF kan ordnes samt reklame for en bok organisasjonen selger.

Dette medfører at annonsen slik vi ser det faller inn under markedsføringsloven

Vi mener at disse annonsene, slik de er utformet bryter med "Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv.", også kalt markedsføringslovens §2, §3, §26 og §27.

Annonsene presenterer organisasjonene Operasjon Dagsverk (OD) og KFUM/KFUK Global på en svært negativ måte. Gjennom koblinger mellom KFUM/KFUK Global sin støtte til kampanjen om boikott av Israel (BDS) og utsagn fra CDU/Tysklands sikkerhetstjeneste impliseres det at disse organisasjonene er antisemittiske. Dette er en grov beskyldning, uten dekning i fakta.

Her er det nok å nevne at Irlands nasjonalforsamling også har vedtatt boikott av israelske varer sammen med en rekke internasjonale og norske organisasjoner som LO samt norske kommuner som Tromsø, Trondheim og Hamar.

Annonsene bruker også henvisning til Arnulf Øverlands dikt "Du må ikke sove". Dette diktet regnes som en av de sterkeste advarslene mot nazistenes fremmarsj i Europa før 2 verdenskrig. Gjennom denne referansen antyder annonsen at organisasjonene bak OD står for de samme holdninger.

Videre henviser annonsen til to palestinske tenåringer, Janna Jihad og Ahed Tamini. Disse er brukt i ODs informasjonsmateriell. Annonsen påstår, uten å dokumentere dette at disse to "kjemper for å fjerne Israel". Dette er grove påstander, uten dekning i fakta beregnet for å demonisere disse tenåringsjentene.

Disse grove, feilaktige påstandene er uvedkommende i forhold til det tilbud om medlemsskap og kjøp av bok som annonsen fremmer.

Mer fra: Debatt