Leder

Wizz Air på vingene

Torsdag var kontroversielle Wizz Air i gang med sin virksomhet i Norge. Vi oppfordrer våre lesere til ikke å reise med selskapet.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Med superbillige billetter betalt for av billig, importert arbeidskraft har det ungarske flyselskapet kastet seg inn i kampen om det norske innenriksmarkedet. Modellen er ikke etter noen standard bærekraftig.

Piloter og kabinansatte møtte torsdag opp på Oslo Lufthavn med løpesedler til de reisende.

Les også: Ansatte i norske flyselskaper demonstrerte mot nytt lavprisselskap

De advarer mot den nye aktøren og hevder Wizz Air driver med sosial dumping. På vestene deres sto det samfunnsvakt. De ansatte i flyindustrien deler vår store bekymring for hva Wizz Air bringer til landet. Wizz Air har vært tydelige på at fagforeninger ikke er del av selskapets kultur.

Det er en krigserklæring mot det landet de nå søker å drive forretninger i. Retten til å organisere seg er norsk kultur. Et godt organisert arbeidsliv er del av den norske samfunnsgrunnmuren. Det er den Wizz Air hakker løs på med sin forretningsidé.

Selskapet peker i en retning som er svært bekymringsfull.

Nordmenn har ikke latt seg be to ganger. Lave priser har utløst et salgsskred av flybilletter. Det er det siste klimakampen trenger. Vi må fly mindre, ikke mer. Norwegian har prøvd å svare med like billige reiser, men strategien er ikke bærekraftig. Det norske selskapet taper store summer. Det hjemlige markedet som skulle redde Norwegian, ser nå ut til å bli nok et tapsprosjekt for det kriserammede selskapet.

Wizz Air forsterker krisa i flymarkedet og utnytter koronakrisa til å bygge seg opp i Norge.

Kommentar: «Noen har en pappa eller mamma som kjører taxi»

Det er selvsagt ikke ulovlig, men det er heller ikke uttrykk for solidaritet. Mest er det kynisk opportunisme. Selskapet vil håndplukke ruter der passasjergrunnlaget er best og bidrar med det til å svekke lønnsomheten for det samlede flytilbudet i Norge. De økonomisk attraktive rutene har finansiert de kommersielt svake rutene. Utrolig nok gjøres dette med det norske oljefondet blant eierne.

Man bør ikke reise med Wizz Air.

Les også: Norwegian: – Går vi over ende, kommer det til å være et sort hull en god stund (+)

Men forbrukermakt vil ikke være nok til å tvinge gjennom endringer. De lave prisene gir kraftig etterspørselsvekst. LO-leder Hans-Christian Gabrielsen oppfordrer Wizz Air-ansatte til å melde seg inn. Men sannsynligvis vil heller ikke det tvinge igjennom en annen forretningsmodell. Norske myndigheter må på banen og stille krav om norske arbeids- og lønnsforhold i innenriks luftfart. Det er gjort av andre land i Europa.

Mer fra: Leder