Rettsløse flykunder

Det er hevet over tvil at loven som skal sikre refusjon innen sju dager bevisst brytes.

Mange flykunder venter fortsatt på å få refundert flybilletter for reiser som har blitt avlyst i korona-pandemiens kjølvann. Flyselskapene SAS og Norwegian har nemlig skrudd av automatikken slik at søknadene om refusjon må behandles manuelt.

Prosessen blir mer dermed tidkrevende. Flykundene må vente i måneder på å få tilbake pengene sine.

Les også:  Norge, i bobil. Det kunne da ikke være så galt? Jo da (Dagsavisen +)

Lovens krav om refusjon innen sju dager blir slett ikke overholdt. Flykundene føler seg forståelig nok ganske så rettsløse. Reisebyråene og arrangørene av pakkereiser har også havnet i en håpløs skvis mellom kunder og flyselskap.

Både Norwegian og SAS har gått bort fra en mangeårig automatisert løsning til manuell behandling av hvert enkelt krav om refusjon for korona-kansellert flytur.

SAS begrunner dette med behov for «å ha bedre kontroll på innkomne krav i en helt ekstraordinær situasjon». Norwegian ønsker å sikre seg «at alt går riktig for seg og at billettene blir refundert i henhold til billettbetingelsene».

– Vi som forbrukere må vurdere om vi i framtiden er villige til å betale for reiser på forskudd, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Hun er oppgitt over at kundene, etter hennes mening, blir manipulert ved at flyselskapene gjør det ekstra komplisert å få refundert betalte billetter.

Regjeringen må kjenne sin besøkelsestid.

Les også: Nye reiseråd: Forventer at Norge følger Finland

Forbrukerrådets direktør har absolutt et poeng når hun etterlyser en debatt om flybilletter må betales på forskudd. Det er for eksempel mulig å bestille et hotell uten å betale lang tid i forveien.

Vi har ingen grunn til å fastslå om SAS og Norwegian har endret praksis for å sikre seg ekstra likviditet eller om begrunnelsen om å ha kontroll står seg. Men det er hevet over tvil at loven som skal sikre refusjon innen sju dager bevisst brytes. Bevisbyrden ligger derfor hos flyselskapene. Tilliten til SAS og Norwegian har uansett fått seg en alvorlig knekk.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.