Leder

Dilemmaet Norwegian

«Et slag i ansiktet», sa Norwegian-sjef Jacob Schram da det ble klart at staten ikke spytter inn ekstraordinære milliarder i selskapet.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Norwegian flyr dermed inn i en enda mer usikker framtid. Risikoen for at det norske flyselskapet havarerer, er nå stor.

Norwegian skvises fra alle hold.

I våres unngikk Schram en konkurs ved at kreditorene ble eiere av selskapet. Men dramaet den gang visste alle at var midlertidig. Utfordringene sto i kø, gjelda er enorm. Samtidig som selskapet har vaklet, har flere andre aktører rykket inn for å utnytte situasjonen.

Hovedkonkurrenten SAS fikk hjelp av sine danske og svenske eiere. Tidligere Braathens SAFE-direktør Erik G. Braathen har bedt om direkte støtte for å starte opp ny virksomhet, hvilket har gjort det vanskeligere for regjeringen bare å støtte Norwegian. Også Braaten har fått nei fra staten. Lavprisselskapet Wizz Air har flydd inn fra øst og startet opp flere ruter i Norge. Dette jafset av det norske innenriksmarkedet vil koste Norwegian dyrt, som må bli med på hardkjøret på pris.

I sum kan dette bli for en for stor last å bære.

Konsernsjefens fortvilelse er lett å forstå. Lettelsene i reiserestriksjonene i sommer ga en opptur og man øynet at Norwegian skulle kunne klare seg gjennom krisa, men nå stenges verden igjen ned.

Vi mente at statens rolle i våres ikke var å gå inn på eiersiden, det var å gamble med fellesskapets midler. Staten stilte heller opp med en krisepakke som ga lavere kostnader og tilgang til lån. Dette tilbudet skal nå forlenges. Det spør om det er nok, slik situasjonen nå er.

Balansen er vanskelig.

For samtidig må staten sørge for at det opprettholdes et godt luftfartstilbud i Norge. Samferdselssektoren i Norge er svært avhengig av fly. Uten Norwegian vil konkurransen bli dårligere på kort sikt og billettene dyrere, samtidig som man eksponerer seg for at flere lavprisselskaper kommer hit med vilkår og arbeidslivsukultur vi ikke ønsker oss. Det kan på sikt bli svært dyrt.

Vår sympati er stor med de mange tusen ansatte i Norwegian, som hver dag gjør en strålende jobb. Vi mener staten må strekke seg langt for å hjelpe også Norwegian gjennom koronakrisa, selv om risikoen er stor. Staten bør vurdere eierskap i den norske delen av selskapet hvis denne skilles ut. For å trygge arbeidsplassene og framtida til norsk luftfart.

Mer fra: Leder