Velkommen til hELvete

Klagingen over de elektriske sparkesyklene er enormt overdrevet sammenlignet med hvor stort problemet faktisk er.

Voi. Zvipp. Ryde. Flash. Tier. Circ. Lime. Bird. De elektriske sparkesyklene er årets store snakkis, og du skal jammen holde tunga rett i munnen hvis du vil ha oversikt over alle leverandørene. Det er faktisk bare en ting det er mer av for tiden enn enstavelsesstartups som leier ut motoriserte tohjulinger, og det er klaging over de samme tohjulingene.

For som vanlig er det selvfølgelig de negative reaksjonene som får ta mest plass. Det er nesten ikke grenser for hvor fælt det har blitt etter at noen hundre motoriserte sparkesykler ble satt ut i Oslos gater. Det hele minner mest om moralsk panikk. De ligger slengt overalt og folk kjører som gærninger! Tenk på fotgjengerne! Tenk på de gamle! Tenk på de svaksynte! Hvorfor er det ingen som tenker på barna!?

Mange av versene i klagesangen handler om regulering. Det nevnes svært sjeldent at bruken av elsparkesykler allerede er regulert ganske grundig, både gjennom avtalen brukeren inngår med leverandøren, og gjennom lovverket. De er nemlig underlagt de samme reglene som vanlige sykler. Det vil si at de har lov til å kjøre i veibanen, i sykkelfelt, og under gitte omstendigheter på fortauet. Det er ikke lov å kjøre mer enn en av gangen på dem. Det er, sjokkerende nok, ikke lov å kjøre dem uforsvarlig på fylla. Det er ikke engang lov å krasje med fotgjengere!

Før vi legger en omfattende innsats inn i nye reguleringer kan det være en tanke å håndheve de vi allerede har. For når så du egentlig sist politiet gripe inn mot noen av de utallige bruddene på trafikkregler som skjer hver eneste dag? Syklister sykler på rødt lys. Sparkesykler, også de uten motor, kjører på fortauet i stor hastighet, selv om det er mange mennesker ute og går. Innkjøring forbudt-skilt anses av mange bilister for å være veiledende. Likevel virker det som om politiet er mer opptatt av å skrive vitser på Twitter og å anholde festivalgjengere med en brukerdose hasj. Hvorfor i all verden skulle det hjulpet med et nytt regelverk når vi ikke gidder å anvende det vi allerede har?

Politiet har allerede verktøyene de trenger. Kanskje vi endelig kunne fått noe igjen for de millionene vi bruker på politiets rytterkorps hvert år? Annet enn avføring i gatene, mener jeg. Kom ikke her og si at det ikke hadde vært herlig å se det ridende politi jage berusede tredveåringer som kjører to og to på elektrisk sparkesykkel!

Det er ikke dermed sagt at vi ikke kan gjøre noen forbedringer. Det er et reelt problem at sparkesyklene slenges såpass nonchalant rundt om i gatene når de parkeres. Den særnorske ordningen med sykler (og dermed elektriske sparkesykler) på fortauet kunne nok tålt en ny gjennomgang. Og som nevnt kan vi med hell håndhevet trafikkreglene strengere. Men det er ingen grunn til å kaste babyen ut med badevannet.

Når firmaet bak Oslo bysykkel nå tester ut sine egne elektriske sparkesykler skal de for eksempel knytte parkeringen til stativer. Et lite, enkelt grep som kanskje kan løse ganske mange problemer uten å ofre noe særlig mobilitet.

Personlig tror jeg også at mye vil løses når folk blir mer vant til sparkesykkel som transportmiddel. De fleste av oss har syklet på vanlige sykler fra barnsben av, mens det i år kanskje er aller første gang vi prøver sparkesykler. Da er det ikke rart det blir litt vinglete når man skal bli vant med et nytt tyngdepunkt mens man holder 20 kilometer i timen på trafikkert vei. Gjerne med litt promille.

Etterhvert tror jeg også forbrukere vil få øynene opp for at «vanlige» elsykler er langt bedre som transportmiddel. Man er stødigere, har bedre rekkevidde og kan holde en høyere hastighet. Min erfaring er at elektriske sparkesykler erstatter de korte bussturene og de lange gåturene, mens elsykler kan erstatte lengre kollektivreiser og en del bilturer.

Og det er jo det vi vil. For selv om Vy/NSB nylig har lansert sitt «Bybil»-konsept er det nesten umulig å se for seg at det er bilen som er fremtiden til urban mobilitet. Biler tar rett og slett for mye plass i en tettbefolket storby, og hvis du tror det er farlig med uvørne sparkesyklister kan jeg love deg at det ikke blir bedre med de samme trafikantene bak rattet på et tonn med aluminium. Før eller senere vil også elsykler være tilgjengelig for korttidsleie på samme måte som bysykler, bybiler og elektriske sparkesykler, og jeg er sikker på at det tilbudet blir populært.

Frem til det skjer har jeg et godt råd til deg som kjenner at det rykker i sytemuskelen når du ser en elektrisk sparkesykkel: Prøv det et par ganger selv! Kanskje du får øynene opp for en helt ny måte å bruke byen på. Med elsparkesykkel kommer du nemlig fort frem, byen blir mye mindre enn til fots, de fleste turer koster ikke mer enn en enkeltbillett på kollektivtransport, og ikke minst er det ganske moro. Nesten like moro som å klage over nye ting du ikke helt forstår.